Gulvvarme virker ikke i badeværelse - skift af pakdåse?

Hej. 

Gulvvarmen i mit badeværelse virker umiddelbart ikke. Huset er fra 1992, så det er et ældre gulvvarmesystem. 
Jeg er ny husejer, og prøver at hitte ud af hvordan det hele fungerer med fjernvarme, cirkulationspumpe osv.

Jeg har kigget på mine termostater ude i mit bryggers, og jeg kan forstå at en termostatventil kan sidde fast. Jeg har derfor løsnet spændebånd og taget termostaten af og prøvet at motionere ventilen. Jeg kan ikke umiddelbart ikke få den i bevægelse, og det kunne jo godt tyde på at den er fastlåst.

Jeg har læst, at man selv kan skifte pakdåsen i en radiator.  Jeg gætter på at det samme gør sig gældende med gulvvarmesystem, men jeg rækker ud for at på dette bekræftet. For det er vel en pakdåse jeg har fotograferet og vedhæftet i denne tråd? Og lyder det ikke som et fornuftigt næste step, eftersom ventilen sidder fast uden bevægelse?

Jeg formoder, at det er returventiler/termostater der sidder på mit system - hvordan bekræfter jeg dette? Og har det nogen betydning, hvis jeg selv må skifte pakdåsen? Er der noget andet jeg skal være opmærksom på? Forskellige typer, størrelser, materialer? Kan jeg risikere at det vælter med vand ud? Jeg vil nok formenlig bare sætte den gamle termostat på igen.

På forhånd tak for input og enhver information der kan gøre mig en smule klogere.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ofte kan små slag med en hammer vibrere ventilen løs, så stiften popper nogle mm ud.
Stiften skal så fjedre, når du trykker på den.

Har haft en radiatorventil, hvor det tog nok et kvarter med slag på stiften og på siden af ventilen, før den løsnede sig.
Har du en veksler et sted - eller har du direkte fjernvarme ?

Direkte fjernvarme - her løber vandet fra vejen direkte videre ind i dine radiatorer.
djaydjay skrev den 07-10-2024 23:00:29

Ofte kan små slag med en hammer vibrere ventilen løs, så stiften popper nogle mm ud.
Stiften skal så fjedre, når du trykker på den.

Har haft en radiatorventil, hvor det tog nok et kvarter med slag på stiften og på siden af ventilen, før den løsnede sig.

Tak, jeg må prøve at give den lidt ekstra slag. Hvis det ikke virker, hvad bør jeg så gøre? 

Thomas_Mygind skrev den 08-10-2024 07:07:23

Har du en veksler et sted - eller har du direkte fjernvarme ?

Direkte fjernvarme - her løber vandet fra vejen direkte videre ind i dine radiatorer.

Jeg har en varmeveksler, men det troede jeg var til brugsvand. Har det betydning for gulvvarmen og udskiftning af termostater? Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål 😄

Prøv evt. at tappe lidt vand af fra en radiator eller lign - og find en magnet - se om magneten bliver helt sort. Så kan det sorte materiale også sidde i veksleren. Du burde kunne afsyre den del af veksleren som sidder på radiator-siden.
Du skal kunne trykke den lille messing dims ned. Der skal lidt tryk på, så det er rarest at holde et skruetrækker blad eller noget i mellem. Hvis den sidder fast er det typisk nede, hvor den er lukket.

Sprøjt lidt WD40 eller tynd olie på, så skidt kan løbe fra. Bank på siden af huset med en hammer: du må ikke banke på selve stiften. Hvis den ikke popper op, kan du prøve at dreje den lille tap forsigtig fra side til side med en tang, kun en 1/10 omgang og ganske forsigtig. Du må ikke trække. Hvis tappen ryger helt ud, gør vandet det også.

Du har varmeveksler/varmtvandsbeholder til dit varme vand. Hvis du har indirekte fjernvarme, vil du have en ekstra, der giver vand til radiatorer. Der vil være en cirkulationspumpe. De termostater du har, tyder på at du har direkte fjernvarme.  Hvis du har direkte fjernvarme skal du ikke tappe vand af en radiator. Da det vil være antirustbehandlet fra fjernvarmeværket.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis