Kan det svare sig at skifte RAVL ventiler ud med RA-U?

Hej allesammen,

Min spørgsmål er rigtig simpelt ? 
Kan det svare sig at bruge 250 kr på at skifte mine RAVL ventiler ud med RA-U?

Da jeg alligevel skal igang med at skifte mine 40 år gamle termostater ud, vil det så give mening også at skifte ventilerne?

På forhånd tak :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart vælge RA-U. Hvis din varme kommer fra fjernvarme eller varmepumpe er det et must for at få så lav returtemperatur som muligt.

Søren O
Det er måske et par væsentlige informationer jeg ikke har nævnt :

Det er fjernvarme og min retur temperatur er umiddelbart pænt; omkring 27-29 grader med fremløb på + 65 grader. Den er mindre end hvad den forventede returløb. 
Kan RA-U stadig svarer sig?
Hvis du ikke har intensioner om at begrænse fremløbstemperaturen, kan du nøjes med de ventiler du har. Din oplysning om returtemperatur viser, at du har en fin afkøling. Jeg ville ikke bruge penge på skift til RA-U ventiler.

fase
S. Fabrin skrev den 07-10-2024 12:53:38

Hvis du ikke har intensioner om at begrænse fremløbstemperaturen, kan du nøjes med de ventiler du har. Din oplysning om returtemperatur viser, at du har en fin afkøling. Jeg ville ikke bruge penge på skift til RA-U ventiler.

Vil RA-U kunne gøre returtemperaturen lavere ?

Nej, men RA-U gør, at du kan begrænse den indstillede temperatur. Du vælger så om du i nogle situationer vil have en lavere temperatur i rummet og måske synes, at rummet er koldt eller have den varme, du har stillet termostaten til. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-10-2024 13:19:15

Nej, men RA-U gør, at du kan begrænse den indstillede temperatur. Du vælger så om du i nogle situationer vil have en lavere temperatur i rummet og måske synes, at rummet er koldt eller have den varme, du har stillet termostaten til. 

Er det korrekt forstået at der umiddelbart ikke er en økonomisk gevinst, men en komfort mæssig ting ?

Det er ingen komfortmæssig gevinst ved at vælge RA-U, da den vil begrænse varmeafgivelsen. RA-U vil - rigtigt indstillet - kunne levere den gennemstrømning der er nødvendig for at opretholde temperaturen i lokalet. Samtidig vil ventilen sørge for at der ikke “fosser” unødig varme gennem radiatoren, hvis der f.eks. luftes ud. Ventilen vil sikre at varmeanlægget kører optimalt rent økonomisk.

Søren O
Du kan kun sænke returtemperaturen ved at skrue ned for varmen, isolering eller ved et større radiator areal. Hvis temperaturen er som den skal være kan du ikke spare noget ved at skifte termostater eller ventiler. (Jeg ved godt, at dem der sælger elektroniske termostater siger noget andet, for de har et produkt, de gerne vil sælge)

Hvis man har en rolig hånd på termostaten, har man overhoved ingen glæde af ekstra flow regulering. Det er kun til hjælp hvis nogen drejer hurtigt op eller ned for termostaten, eller hvis nogen lufter ud i lang tid uden at lukke for varmen. Man har det som standard i dag, da mange skruer helt op eller helt ned, afhængig af om de føler at det er varmt eller koldt. Den korrekte måde er at justere lidt op eller lidt ned, hvis man vil ændre temperaturen.

En elektronisk termostat vil ikke have føling med flowet, og kan give en større variation i temperaturen på returen. Men det vil næppe have så stor betydning, at du får tjent de 250 kr ind igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis