Kanalventilator og thermostat

Jeg vil gerne kunne tænde for en kanalventilator, når:

- Ude temperatur er under X grader
- Inde temperatur er over Y grader

(... altså når ude temperaturen er lavere end den indstillede indetemperatur)

- ... i er givent tidsrum på døgnet (eks. mellem 21 og 07)

Er der nogen der har kendskab til et relæ med thermostatstyring, som kan netop det?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du lave med 2 elektriske termostater, hvor termostaten til indvendig måling skal have “skiftefunktion”, så kontakten i termostaten slutter når temperaturen kommer over indstillet værdi.

Søren O
Havde godt kigget på en med skiftefunktion... Hvis jeg nu placerer termostaten under 50 cm. fra indblæsningsventilen, tror vi da jeg kan nøjes med den ene?
Tanken er, at hvis vi så er i gang med at suge 22 grader varm luft ind, så slår den fra? Eller nej, det vil jo så netop få den til at køre. Hmm...

Vil den med skiftefunktion så slå fra, når temperaturen i rummet rammer 19 grader (hvis det er det, den er sat til).

Det handler om et soveværelse jeg gerne vil ramme 19-20 grader inde i, uden at bruge aircon (hvilket vi har siddende til om sommeren).

Såfremt udetemperaturen er under indetemperatur kan du nøjes med “indetermostaten”. Den skal placeres hvor der er en representativ temperatur - den må ikke sidde i luftstrømmen fra indblæsningsventilen. Når temperaturen når ned til den indstillede værdi vil ventilatoren stoppe. Er udetemperaturen over den indstillede værdi (tropenat) vil ventilatoren køre konstant.

Søren O
Tænker jeg kan lave en lille tavle og placere, så udeføleren kan trækkes ud på nordsiden af huset.
Sætte det i serie således:

1) Timer til DIN-skinne montering
2) DEVI Reg 333 (udeføler)
3) Termostat med skiftfunktion (tænder når temperaturen kommer over det instillede) (indeføler)

Som jeg læser det er DEVI'en med både NC og NO, så hvis jeg stiller den til eks. 20 grader, og kører videre fra NC terminalen, så tænder jeg når når temperaturen er under 20 grader.

I praksis kan du nok gå ud fra at fra kl. 21 - 07 er udetemperatur altid lavere end inde temperatur. Så skal du have et ur, som du selv nævner og så en inde-termostat som slukker når det er blevet kold nok i sovevær. 
NC eller NO betyder bare at den kan slukke for noget der køler ( din ventilator) eller den kan slukke. for noget der varmer.
Ur og termostat skal så have fase igennem sig i serie medens nulleder går direkte til ventilator.
Skal det absolut kun køre når udetemperatur er koldere end inde, så kræver det en differens termostat. Sådan nogen bruges i solfanger anlæg hvor pumpen kun må køre når solfangere er varmere end akkumulerings tank. Er det modsatte tilfældet tømmes varme ud af akkumulerings tank til glæde for de små fugle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
NC og NO er vel Normal Closed og Normal Open... Sætter jeg fase på NC, så afbrydes fasen når termostaten slår til og det modsatte sker så på terminalen til NO-kontakten?

Ja netop. Enten slukker den ved stigende eller faldende temperatur.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis