Asbest i køkkenrenovation?

Hej
Min kæreste og jeg har renoveret køkken og er efterfølgende blevet bekymrede for om der kunne gemme sig asbest. Vi ved ikke hvornår køkkenet er fra - men måske nogen kan komme med et kvalificeret bud via udseendet? Tænker ikke selv det er et 70’er køkken, men om det er 80’er eller 90’er eller 00’er??
Jeg vedhæfter nogle billede af køkkenet her - der er blevet malet lidt på det osv for at eksperimentere - men synes at udseendet fremstår ret klart alligevel ift at vurdere hvornår det skulle være fra?

Der var noget isolering omkring et rør ude i køkkenet - ved ikke helt hvorfor det var der - tror ikke det var et varmerør for ingen radiator i køkkenet? Men isoleringen gik ligesom ikke fra gulv til loft, sad bare fra bordplade til loft - hvis der var asbest i sådan en isolering ville den vel se anderledes ud? Se ​foto.

Der er nogle billede også af gulvet efter vi har fjernet linoleum hvor der ligesom er noget puds vi har forsøgt at fjerne som har ligget ovenpå noget træ (?) altså alt sammen ovenpå de originale plankegulve? Ved nogen noget om linoleumsgulvlægning og hvad det kan være for noget puds og om det bare er træ det ligger på - hvis det var sådan nogen asbestplader det hele lå på ville de vel ikke være skåret til som de er på billedet?

Der er også et billede af hvordan væggen så ud bagved køkkenet efter det var pillet ned - der har vi sat en ny plade foran de gamle fliser, men den gamle plade som fliserne var sat på - træfarvet - er vel bare træ ? Det er vel ikke noget asbest noget?

Til sidst vil jeg spørge om - vi fjernede også lidt trægulv som man kan ane i billederne i de andre rum - som isolering under dem lå helt tynde hvide flamingoplader - vitterligt flamingo - men jeg blir nervøs for om det kunne være andet? Nogen der ved noget om hvordan asbest isolering ser ud?

Hvis der har været asbest har det vel bredt sig ud i hele ​lejligheden? ​Og altså hvad fanden gør man så? 

Hvis der er nogen her på tråden der rent faktisk ved noget om de specifikke materialer der fremgår af billederne og/eller måske kan datere køkkenet og dermed udelukke asbestholdige materialer ville jeg virkelig sætte pris på hjælpen. ​Håber nogen kan berolige ​os lidt!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udfra  billeder og beskrivelse er der intet, der tyder på forekomsten af asbest under nogen form. Du nævner noget om isolering med flamingo. Flamingo er hvidt og smelter når du sætter ild til det. Det gør asbest ikke. Asbest blandes normalt med noget andet, når det optræder i andre sammenhænge som f.eks. isolering. Den isolering, der kan ses på billede 5, ser ud til at være Rockwool. I øvrigt er det lidt sent at tage hensyn til asbest. Der er ved at være hysteri omkring asbest. 
Lev videre i lejligheden eller få analyseret noget støv fra køkkenet for asbest. Det kan gøres for små 1000 kr.

fase
Det eneste sted der kunne være asbest ville være i fliselim. Men det er totalt ligegyldig nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok tak for svar.
De plader der er skåret til på køkkengulvet hvor der lå puds på eller de træplader på væggen er vel heller ikke asbest? Det eneste jeg kan finde frem til der evt kunne være asbest i er det puds der lå på gulvet under linoleum da puds blev brugt helt frem til 1986.
Ved dog ikke hvor man brugte puds.
Der kan også være asbest i beklædningsplader i fibercement frem til 1990 men det ligner vel heller ikke noget af det i køkkenet?

Hvornår ville i sige køkkenet var fra? Slut 80/90’er? 
Brugen af asbest var jo blevet forbudt længe før dit køkken blev lavet i slutningen af 80'erne begyndelsen af 90'erne.
Puds under linoleummet. Er du sikker på at det er puds? Mon ikke det er spartelmasse?
Beklædningsplader af fibercement bruger du til udvendig beklædning og ikke i et køkken.
Køkkenet er færdigt renoveret, så glem asbesten. Det skulle have været undersøgt inden renoveringen gik i gang.

fase
Indendørs brug af asbest blev forbudt en del år inden det blev forbudt udendørs. Indendørs i 1980 og udendørs i slut 1980erne. Så det er svært at sige ud fra billederne på køkkenet. Kunne ligne 1990erne.

Hvis køkkenet, flise, isolering(forbudt fra 1972) eller gulvbelægning er fra før 1980 så vil det sidde i nedenstående. Ikek nødvendigvis alle steder men før forbuddet vil det altid findes 1 eller flere steder.

• Pappet/papieret der sidder udenpå og under glasuldsisoleringen (frem til 1972)
  • Flisekæb
  • Spartelmasse, puds og lignende cementprodukter
  • Vinylgulv
  • Maling
Hvis al renovering er færdig så se om i har gemt noget af gulv, flise eller pudset. pap/stoffet fra isoleringen og send det til test. Ellers gør grundigt rent i kan finde vejledninger online i, hvordan man gør rent efter sanering af asbest.

Og så test for asbest en anden gang inden i går i gang med renovering. DEt koster kun ca 700 kr pr test. Det er lovpligtigt at sikre sig oprdentlig renovering af abest, tungmetaller PCb osv - og er der asbest må i ikke selv sanere(fjerne) det.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Jeg har meget svært ved at forstå hvad man får ud af at teste nu. Der er under mikroskopisk risiko for at i nogensinde får gener af det, og der kan alligevel ikke gøres noget. 
Jeg har før brugt et Piet Hein Citat:
Bekymringer trækker negativ rente.
De vokser sig små hvis man lader dem vente.

Hej Erik

Mener du virkelig det? Bliver bekymret for at evt asbest skulle sidde fast i tøj og at det ikke kan vaskes ud så vi bliver ved med at sprede asbestfibre? Eller at det er fløjet ud i resten af vores hjem og sidder fast i seng eller sofa eller lign? Vh 
StineSonne skrev den 07-10-2024 07:42:05

Hej Erik

Mener du virkelig det? Bliver bekymret for at evt asbest skulle sidde fast i tøj og at det ikke kan vaskes ud så vi bliver ved med at sprede asbestfibre? Eller at det er fløjet ud i resten af vores hjem og sidder fast i seng eller sofa eller lign? Vh 

Jeg er fuldstændig enig med Erik. Du bekymrer dig helt unødigt. Asbestfibrene sidder ikke fast i dit tøj efter vask og bliver spredt til resten af huset. Du ved overhovedet slet ikke, om der har været asbest i noget af det, der er blevet taget ned. Nyd dit ny køkken.

fase
Du får også asbestfibre ind ad vinduet og i større omfang når du går tur i skoven i frisk luft.
Det er nemlig naturligt tilstede i den luft vi indånder.

Det handler om ikke at blive overeksponeret.

Efter en køkkenrenovering er der blevet støvsuget og vasket ned mange gange undervejs, ligesom du fremover støvsuger din bolig løbende.
Det vil derfor allerede være tyndet så meget ud, at risikoen er minimal, hvis der overhovedet har været nogen.

Elektronikteknikeren
Du bliver nødt til at sige STOP inde i dit hoved, næste gang der dukker tanker op om det. 
Det er en del af livet, og du kan ikke gøre noget. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også