Hej
Min kæreste og jeg har renoveret køkken og er efterfølgende blevet bekymrede for om der kunne gemme sig asbest. Vi ved ikke hvornår køkkenet er fra - men måske nogen kan komme med et kvalificeret bud via udseendet? Tænker ikke selv det er et 70’er køkken, men om det er 80’er eller 90’er eller 00’er??
Jeg vedhæfter nogle billede af køkkenet her - der er blevet malet lidt på det osv for at eksperimentere - men synes at udseendet fremstår ret klart alligevel ift at vurdere hvornår det skulle være fra?
Der var noget isolering omkring et rør ude i køkkenet - ved ikke helt hvorfor det var der - tror ikke det var et varmerør for ingen radiator i køkkenet? Men isoleringen gik ligesom ikke fra gulv til loft, sad bare fra bordplade til loft - hvis der var asbest i sådan en isolering ville den vel se anderledes ud? Se foto.
Der er nogle billede også af gulvet efter vi har fjernet linoleum hvor der ligesom er noget puds vi har forsøgt at fjerne som har ligget ovenpå noget træ (?) altså alt sammen ovenpå de originale plankegulve? Ved nogen noget om linoleumsgulvlægning og hvad det kan være for noget puds og om det bare er træ det ligger på - hvis det var sådan nogen asbestplader det hele lå på ville de vel ikke være skåret til som de er på billedet?
Der er også et billede af hvordan væggen så ud bagved køkkenet efter det var pillet ned - der har vi sat en ny plade foran de gamle fliser, men den gamle plade som fliserne var sat på - træfarvet - er vel bare træ ? Det er vel ikke noget asbest noget?
Til sidst vil jeg spørge om - vi fjernede også lidt trægulv som man kan ane i billederne i de andre rum - som isolering under dem lå helt tynde hvide flamingoplader - vitterligt flamingo - men jeg blir nervøs for om det kunne være andet? Nogen der ved noget om hvordan asbest isolering ser ud?
Hvis der har været asbest har det vel bredt sig ud i hele lejligheden? Og altså hvad fanden gør man så?
Hvis der er nogen her på tråden der rent faktisk ved noget om de specifikke materialer der fremgår af billederne og/eller måske kan datere køkkenet og dermed udelukke asbestholdige materialer ville jeg virkelig sætte pris på hjælpen. Håber nogen kan berolige os lidt!