Sætte dørkarm i spænd?

Jeg er igang med at sætte en trædør med ramme på min garage og jeg har med luftpuder fået det hele i vinkel, så døren også går fint ud og ind. 

Min plan var at sætte klodser mellem mur og karm, så når jeg sætter en karmskrue i midt på døren at den så ikke buer ind af. Jeg kan nu konstatere at problemet er omvendt, da skruen presser karmen indad.

Findes der et korrekt værktøj til at sikre at karmen kan skrues i murværk uden at den bøjer sig, så døren pludselig ikke længere går i? Jeg synes ikke jeg har fundet nogle oplagte ting. Jeg vil tro at en form for skruetvinge der kan presse siderne ud, kan få karmen til at holde positionen, når den sættes fast.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ret enkelt at save en pind til så den kan sidde og holde karmen på plads, medens der skrues.
Hvis der er boret korrekt, så plejer karmskruer at holde karm på plads da der måde er gevind i træ og mur
Ellers må du bruge karmskruer med hoved, bore større hul (f.eks.8mm) i karm. Så vil karmskrue trække dørkarm ind imod muren. Så skal der passende klodser bag som holder afstand. Klodser kan smøres med lim så de ikke forskubber sig senere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når du nu har klodset karmen op, så kunne du bore hullet i karmen op så skruen ikke påvirker karmen. Du anbringer en opklodsning lige over skruen eller skruer gennem opklodsningen. Du har formentlig boret et hul i muren, hvor skruen skal i muren.

fase
S. Fabrin skrev den 05-10-2024 10:26:50

Når du nu har klodset karmen op, så kunne du bore hullet i karmen op så skruen ikke påvirker karmen. Du anbringer en opklodsning lige over skruen eller skruer gennem opklodsningen. Du har formentlig boret et hul i muren, hvor skruen skal i muren.

Det er også hvad jeg har gjort, men problemet er at karmen bøjer sig væk fra muren og ikke ind mod muren. 

Jeg må forsøge mig med en karmskrue med hoved, som elmand forslår 
Du kan nemt lave en almindelig hurtigtvinge om så den presser...
Men som Erik skriver så virker en pind lige så godt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Morten Hjort skrev den 05-10-2024 12:51:27

S. Fabrin skrev den 05-10-2024 10:26:50

Det er også hvad jeg har gjort, men problemet er at karmen bøjer sig væk fra muren og ikke ind mod muren. 

Jeg må forsøge mig med en karmskrue med hoved, som elmand forslår 
Det vil være en god måde at fæstne karmen på, men du har ikke boret hullet i karmen så stort at skruen ikke får fat i træet. Hovedet på skruen er lidt større end gevindet, så prøv det. Du kan altid bruge en skrue med hoved, hvis det ikke lykkes med de nuværende skruer.

fase
Hvis alt andet svigter så kan du bruge karmdybler, men de er ikke så elegant en løsning som karmskruer. (medmindre du undersænker, og sætter en træprop i, og saver/pudser plan med karmen.)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis