Opus 73 i trævæg

Skal have monteret en LK Opus 73  Stikdåse, i en trævæg, det er en udestue i træ.
Og vil gerne have den undersænket, hvad skal man bruge for at det er korrekt..

Må man simpelthen undersænke det underlag der følger med ?
(synes det bliver det samme at købe en opus 74 + et underlag..)

Synes kun jeg kan finde de gule indmuringsdåser der ser vandtætte ud, men det går vel ikke i træ ?

Er med på der ikke må være træ, mellem dåse og udtag..

Laver det selv, hvilket jo så ikke er lovligt, men udførslen skulle gerne være det, der er Fase, nul og jord i nærheden, så den del er der styr på...

Vi prøver igen, i morgen --
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opus kan ikke bruges lovligt udendørs uden den dåse/underlag du har på det nederste billede.
Hvis du vil undgå det stikker ud fra væggen kan du bare undersænke hele dåsen ind i beklædningen. Jeg syntes dog det vil være synd for træet at lave en unødvendig gennembrydning hvor du ikke kan lave konstruktiv træbeskyttelse.

Selvbygger med stort S. 
Er der indvendig i udestuen, så bruger du en normaltæt stikkontakt og en forfra dåse. Vis lige et billede af stedet, hvor du vil montere stikkontakten.

fase
Udestue er nok så meget sagt, nærmere en lukket terrasse, der kan en sjælden gang forekomme fygesne, der er en skydedør lige ved siden af, som ofte står åben, så tænker en opus 73 er et ok valg..

Hvis kontakten kan blive udsat for fugt af en eller anden slags, bruger du bare den stikkontakt og underlag på billedet. Du forsænker bare underlaget brættet. Du vælger.

fase
Så kom stikket  på plads, og undersænket..

Annonce
Flot udført,  men hvordan fik du de udstikkende pakninger med ind i hullet?
Udvendige underlag er ikke beregnet til planforsænket montage.
Hvis du havde anvendt opus 74 findes der en planforsænket forfradåse til formålet.
elgiraffen skrev den 06-10-2024 16:27:30

Flot udført,  men hvordan fik du de udstikkende pakninger med ind i hullet?
Udvendige underlag er ikke beregnet til planforsænket montage.
Hvis du havde anvendt opus 74 findes der en planforsænket forfradåse til formålet.

Havde et ubrugt ældre underlag og udtag, hvor pakningerne er plane med ydersiden af underlaget, så det er vel egentig en opus 74 ?

Jeg fræsede en skabelon på min metalfræser i krydsfiner, og med en Ø18,5 mm endefræser, som passede med rundingerne på underlaget.
 Så brugte jeg en 8mm fræser med 8 mm skaft i overfræseren, så det cylindriske skaft kunne køre i skabelonen, så det var rimeligt nemt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også