Gevindbøsning i metalramme

Hey folkens - jeg er i gang med at lave forsatsvinduer til kælder og ville i den forbindelse gerne fæstne dem i eksisterende ramme. Denne ramme er dog af metal, vil mene støbejern. Vinduet er minimum 40 år gammelt, formentlig >50, og jeg har ikke kunne finde noget info om det. 

Kan man købe gevindbøsninger der skærer i metal af den type eller bør jeg købe et gevindskæresæt i Harald Skrald og selv skære gevindet?

Bonus spørgsmål: Hvorfor i alverden er vinduesrammen 30 cm bred på hver side, altså indmuret? Antyder det at vinduesrammen er bærende for konstruktionen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sæt et billede ind af vinduet..
At bore og skære gevind i ​gammelt støbejern, kunne meget vel være noget drilsk, og tænker der skal bedre grej til, end det fra HN.
Hvis vindusrammen er 30 cm bred, er det dog næppe støbejern..

Vi prøver igen, i morgen --
NFB skrev den 04-10-2024 20:27:45

Hey folkens - jeg er i gang med at lave forsatsvinduer til kælder og ville i den forbindelse gerne fæstne dem i eksisterende ramme. Denne ramme er dog af metal, vil mene støbejern. Vinduet er minimum 40 år gammelt, formentlig >50, og jeg har ikke kunne finde noget info om det. 

Kan man købe gevindbøsninger der skærer i metal af den type eller bør jeg købe et gevindskæresæt i Harald Skrald og selv skære gevindet?

Bonus spørgsmål: Hvorfor i alverden er vinduesrammen 30 cm bred på hver side, altså indmuret? Antyder det at vinduesrammen er bærende for konstruktionen?

(Ps: Hælder til blot at lime en stærke magneter ind i trærammen, men det virker næsten for nemt)

På mit tidligere arbejde, havde vi en maskinmester, hans motto var "ingen nemme løsninger" og det blev der så sandelig heller ikke hvis han var med i det. 

Men kan du løse det med magneter ville det da være en super løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-10-2024 20:38:55

Prøv at sæt et billede ind af vinduet..
At bore og skære gevind i gammelt støbejern, kunne meget vel være noget drilsk, og tænker der skal bedre grej til, end det fra HN.
Hvis vindusrammen er 30 cm bred, er det dog næppe støbejern..

Støbejern er måske et stort ord. Den omtalte 30 cm bredde er under muren her.  Man kan se hvor der er forsøgt boret igennem (til kabel gennemføring) 4 steder, alle med jern bag

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis