Fjernvarmeunit stor nok?

Hej alle, jeg har renoveret et hus som er på ca 250m2 alt i alt med kælder, med gulvvarme overalt. Huset er med nye 3-lags vinduer og facadeisolering (en tilbygning med 200mm og det eksisterende hus med 100mm da mere ikke var muligt) samt fået nyt tag med masser af isolering. Da jeg overtog huset, var der allerede en 'nyere' fjernvarmeunit fra 2016 på 25kw. Jeg skal åbenbart redegøre for at det er nok - og jeg er selv i tvivl om det på papiret er det? Det skal siges, at vi har det dejligt lunt i huset :-D

Vi er 2 voksne, 2 børn, 2 badeværelser (0 badekar). 

God dag/weekend derude!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Redegøre? Er det i forbindelse med færdigmelding af en byggetilladelse?
Hvis det er det er der jo lavet en energirammeberegning. Dvs du kan bare anføre fjernvarmeuits effekt på 25 kW overstiger det i energirammeberegningen nødvendige varmebehov for boligen. 

Selvbygger med stort S. 
Energirammeberegning kræver noget indsigt. ​De fleste skal have hjælp af en energikonsulent. Den burde være lavet inden at arbejdet gik i gang.
Jeg har fået lavet en varmetabsberegning på min tilbygning, som opfylder kravene for BR18. Er det nok? 
Ja, hvad er varmetabet ved -12 grader ude og 20 grader inde?
Det skal være under 25 kW, ellers skal du have en større unit.
GodeVen skrev den 04-10-2024 14:39:12

Ja, hvad er varmetabet ved -12 grader ude og 20 grader inde?
Det skal være under 25 kW, ellers skal du have en større unit.

For min tilbygning på 95m2 er varmetabet beregnet til 2600w 😊 Jeg mener kun at jeg skal lave beregningen på tilbygningen når det ikke er nybyg det hele. Men er i tvivl om det er nok. 

Annonce
Kommunen er fløjtende ligeglade med tallene, du skal bare lave den erklæring på kravet er overholdt fordi uniten er det større end det i varmetabsberegningen angivne varmebehov.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kan se problemet. Du skal bruge varmetabet for hele huset for at kunne kontrollere om varmekilden er kraftig nok.

Hvad de vil acceptere ved jeg, hvis Superdiy har ret, skal du blot erklære det. Det kan du gøre med god samvittighed, da der er ingen tvivl om at varmeforbruget i den gamle del ikke er 10 gange højere end den nye.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis