Støbning af betonplade med to lag armering - afstandsholdere?

Hej alle LDS'er,

I forbindelse med opførelse af en ny garage, skal jeg have installeret en saxlift. De to saxlift-elementer skal stå på en betonplade, som skal støbes under selve garagegulvet. Betonpladen skal måle 2,4 x 2,8 meter og være 150 mm tyk. Der skal være to lag Y8 100x100 rionet. Nederste net 20 mm over bunden (polystyren) og afstand mellem de to net 70 mm, så jeg får et dæklag på 28 mm øverst.

Til at holde afstanden har jeg fundet såkaldte "distans" - også kaldet "slanger" eller "stål-ål", men de fås kun i bundter á 50 meter, som koster ca. 2000 kr. for netop 70 mm højde, og jeg skal kun bruge knapt halvdelen. Listeprisen er 2585,- men jeg satser på at kunne få pruttet prisen ned. https://www.staalxperten.dk/armering-gulv/afstandsholdere-til-armering/distans-afstandsholdere.html. Underligt nok er netop 70 mm meget dyrere end alle de andre højder. Jeg overvejer dog også at gå ned til 60 mm, som har en listepris på 689 kr. (og 80 mm 1203 kr.), som giver et dæklag på 38 mm øverst.

Mon nogle af jer har bud på billigere alternativer, der er lige så gode?

Jeg støber selv betonpladen med hjemmeblandet beton, som køres til i trillebør og vibreres. Derfor skal jeg kunne gå på det øverste armeringsnet, uden at det braser sammen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De behøver vel ikke være over det hele? Hvis man bukker nogle U af alm kamstål og binder fast med lidt under en meters penge i afstand bliver nettet holdt i rigtig højde. Under udlægning af beton skal der vel alligevel lægges noget plade at gå/køre på?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville bare købe et par fortovsfliser i 7 cm tykkelse, hakke dem i stykker og lægge brokkerne mellem de to lag.
De bliver alligevel indstøbt.

Men er du sikker på de 15 cm tykkelse? Med dine mål bliver det cirka 1 kubikmeter, dvs. under 2.5 ton for pladen. Hvad sker der når du sætter en 1,5...2,5 ton "normal" bil på liften?

Lyder ustabilt i mine ører.

BentAndersen. Trådstarter skriver at denne plade skal støbes under selve garage gulvet.
Så det bliver en meget stabil konstruktion. Jeg ser flere saxlifte som bare sættes på almindelig beton plade uden at det giver problemer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej alle,

Tak for de forskellige bud. Jeg tør dog ikke følge dem.

BOFH >> 
Sådanne bukkede U'er vil ikke være stabile sideværts, og nej, der skal ikke lægges plader ud at køre på. Jeg bygger en sliske, hvis nederste ende kan flyttes rundt i støbefeltet. I den anden ende, som er ca. ½ meter højere, tipper jeg betonen ned fra trillebøren. Blanderen står lidt derfra. Jeg skal kunne gå på det øverste armeringsnet for at komme til at fordele betonen og vibrere.

Bent Andersen >> 
Sådanne indstøbte flisestykker har jeg haft i tankerne, men de kommer jo ikke til at binde ordentligt til betonen og vil heller ikke være stabile sideværts. 
Målene på pladen samt kravet om to lag armeringsnet Y8 100x100 kommer fra leverandøren af liften. I vil liften (egentlig to lifte) i princippet kunne stå løst på et gulv. Det er kun, hvis man skubber til bilen, når den er løftet op, at en fastboltning og dermed en betonplade er nødvendigt.

ev elmand >> Ja, lige præcis!

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hvis du har en svejser, så klip armering i passende stykker, og svejs dem på som afstandsstykker mellem de to net, med den ønskede afstand.
Afstandsstykkerne skal jo ikke rigtig holde til noget, bare holde den rigtige afstand mellem de to net, til betonen er størknet.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns >> 
Tak for tippet - god idé! Jeg har hele to svejseværker, men p.t. intet 400V stik at forbinde dem til :-(  
I øvrigt må man som udgangspunkt ikke svejse på alm. armeringsjern. Gør man det, reduceres styrken betragteligt. Kræver særligt svejsbart armeringsjern, og det er rionet ikke.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Ikke særligt vigtigt hvad øverste net bliver holdt af. Behøver heller ikke være specielt stabilt .  Skal kun holde nettet på plads i udstøbningen. Om det er bøjler, flisestykker, AL lister, eller svejst er ligegyldigt. Om dæklaget øverst er 28 eller 38mm er heller ikke specielt vigtigt... det er ikke en raket der bygges og skal flyve til månen, men en klump beton der skal agere ballast, og være tæt nok til at man kan lime en stak limankre i til liften... pas på ikke at over komplicere...😀
Mygind >> 
Tak for dine gode inputs - også her :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere