Hej Lav Det Selv'er
Jeg er hoppet ud i selv at prøve og designe boligventilation til huset, og i den forbindelse faldt jeg over guiden der ligger her på siden. Super arbejde GSH har lavet. Jeg havde ingen viden om ventilation da jeg startede, men synes det har givet en god grundlæggende viden til at forstå hvorfor man nogle gange kan stå i et hus, hvor ventilationen suser om ørene. Men man må sige der er godt nok mange holdninger til hvad der er rigtigt og forkert.Huset er delvist under ombygning de næste par år, først garagen og så udvidelse af stuen, jeg har prøvet at dimensionerer som det ender med.
Det kunne være fedt at få lidt kommentar på de tanker jeg har gjort mig, og den rørføring jeg tænker at lave.
De fleste detaljer omkring dimensioneringen fremgår af tegningen og skemaet.
Ventiler.
Placeringen af ind- og udblæsningsventilerne er valgt ud fra flere kriterier.De steder jeg ved man vil opholde sig siddende eller liggende, har jeg prøvet at undgå og placerer en ventil lige henover. Jeg ved hvor alle mine spær er placeret, samt hvor fremtidige forskalling til troldtekt vil placeres, dette har derfor også været med til at afgøre placeringen. Som det også er nævnt i guiden, ville jeg gerne have ventilerne 1-1,5 m fra vinduerne eller ”bagerst” i rummende, men det er kun delvist opnået.
Garagen.
Da garagen er en brandcelle for sig selv, er der sat et brandspjæld på ind og ud kanalerne. Der er ydermere sat to elektriske spjæld på så det er muligt at styrer luftudskiftningen efter behov. Bliver garagen ikke brugt kan luftudskiftningen reduceres eller der kan lukkes helt hvis f.eks. garageporten skal stå åben i længere tid osv..
Stuen.
I stuen var tanken at lave rummet balanceret for sig selv. Hele den sydvendte gavl vil komme til at bestå stort set af glas, ligeledes vil den vestvendte væg over mod garagen. På trods af vi har et relativt stort udhæng, vil det helt sikkert blive et varmt rum når solen står på.Ved at sætte motorspjæld på hovedrøret efter afgreningerne til stuen, får jeg mulighed for f.eks. i dagtimerne hvor vi ikke er hjemme at lukke næsten ned for resten af huset, og køre fuld udskiftning på stuen. Det kunne også være en solrig vinterdag, hvor der skrues helt ned for udsugningen i resten af boligen så luften cirkuleres fra de ”kolde” rum ud til den varme stue og man på den måde udnytter varmen fra stuen.
Rørføringen.
Jeg har forsøgt at lave rørføringen så enkelt som muligt uden brug af T-stykker. Da ovenstående skulle kunne flettes ind i rørsystemet, har det selvfølgelig givet lidt længer rørstykker enkelte steder. Og de forskellige spjæld vil formentligt også medfører lidt større modstand selv i helt åben tilstand. Dog håber jeg at brugen af kun 45° afgreninger, de store BSU 90° bøjninger alle steder, også ned til ventilerne, vil gøre at luftstrømmen glider lækkert gennem systemet. Det er lidt svært at tegne det hele i 2D og der bliver formentligt lidt bøjninger hvor jeg går fra fladt loftHar ikke helt fundet ud af tilslutningen til selve anlægget, men det bliver selvfølgelig med en flextilslutning. Indtag og afkast er ikke med på tegningen endnu.
Ventilationsanlægget.
Jeg har i tankerne at bruge et Genvex ECO 400 XL, kunne formentligt godt nøjes med et 300, men specifikationer for bl.a. dB er noget bedre for et 400. Umiddelbart benytter de to anlæg samme ventilatorer, jeg formoder krydsveksleren lidt større i 400.
Temperaturvirkningsgraden er 2% bedre på et 400, men for at opnå de 96% flytter man så også kun 50m³ i timen. Min tanke er også at et fysiks større anlæg også bør give et mere roligt flow igennem anlægget da pladsen er større.
Har fornyeligt set en gut på youtube der har gjort det muligt at have fuld kontrol over anlægget via Home Assistant, og på den måde, blandet sammen med noget PLC styring skulle jeg gerne have gjort det muligt at styre det på ovennævnt vis.
Håber I vil kommentere på godt og skidt.
Nogle ting skal gøres, bare fordi man kan!