Hvad kan jeg gøre ved disse grimme mellemrum i gulvet?

Hej
Mit hus har gulve i hvad jeg tror er ask-stavparket.

Gulvet er egentlig meget fint, men der er nogle enkelte steder, hvor der er nogle mærkelige mellemrum.

Hvordan er disse mellemrum mon opstået?
Har gulvet været vandskadet?

Hvad kan jeg gøre for at gøre det pænere? 

Kan jeg fx fylde noget træspartel i som er i samme nuance som træet? 

Hvad ville en gulvmand gøre?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle trægulve uden lim, giver sig med tiden - og især samlinger uden den store binding vil åbne sig først.
Jeg ville nok vente med at gøre noget, før I er sikre på at gulvet er sat sig permanet.
Ellers kan bruges en egnet spartel/fuge, der passer i farve og ekspansion. Er der ikke not i ml. rummet, skal der være et fugestop, derfor kan det være nødvendigt at rille revnen op med overfræser først.
En efterfølgende gulvslibning sætter prikken over I"et.. 

cdp skrev den 03-10-2024 13:50:31

Alle trægulve uden lim, giver sig med tiden - og især samlinger uden den store binding vil åbne sig først.

Altså jeg forstår godt, at gulve kan give sig med tiden... Men det virker her som om stavene er "skrumpet". Altså som om de enkelte brædder er svundet ind i bredden, så der er kommet mellemrum imellem. 
Er det normalt? 
Der er nogle steder, hvor det er mere grelt end her, men det har jeg ikke lige billeder af nu. Men jeg kan lægge nogen på....

Jeg ville nok vente med at gøre noget, før I er sikre på at gulvet er sat sig permanet.

Hvor længe vil du mene vi skal vente? 
Huset er fra 71.

Ellers kan bruges en egnet spartel/fuge, der passer i farve og ekspansion. Er der ikke not i ml. rummet, skal der være et fugestop, derfor kan det være nødvendigt at rille revnen op med overfræser først.
En efterfølgende gulvslibning sætter prikken over I"et.. 

Det lyder som en dyr løsning...
Hvis gulvet er fra 71  så har det nok sat sig. det ligner et junkers bøgeparket. Der hvor det har flyttet sig i ende samlingen det er dårligt håndværk. Hvor langt ed der fra sprækken og til væggen? De andre revner ligner vandskader. Eller det kan være dårligt isoleret varmerør neden under. Du kan godt putte noget spartel ned i. Men bortset fra den brede sprække så ville jeg leve med det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan skyldes vandskade på et tidspunkt, eller at gulvet ikke har været helt tørt/akklimatiseret, da det blev lagt.
Uanset hvad må man tro, at det nu ikke giver sig mere, så du kan lukke revnerne med enten plastisk træ eller med kemisk træ, hvor du i begge tilfælde kan købe noget i forskellige farvenuancer.
Det vil kræve efterfølgende slibning for at få det pænt.

Kurt B. Andersen
Den brede revne på tværs af brædder er endestød som er gledet. 
Den slags gulve giver sig fra somme til vinter. Det er årsagen til at man skal have 8 mm plads ud til vægge når man lægger gulvet.
Her er der 1 bræt som tilsyneladende ikke er fulgt med denne bevægelse. 
Man kan sætte en klods ovenpå med dobbelt klæbende tape, og så slå den på plads. Men hvis det er plads til at svinge benene så kan den også sparkes på plads med et par gummisko på fødderne. Tjek lige for afsmitning inden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 03-10-2024 23:17:31

Den brede revne på tværs af brædder er endestød som er gledet. 
Den slags gulve giver sig fra somme til vinter. Det er årsagen til at man skal have 8 mm plads ud til vægge når man lægger gulvet.
Her er der 1 bræt som tilsyneladende ikke er fulgt med denne bevægelse. 
Man kan sætte en klods ovenpå med dobbelt klæbende tape, og så slå den på plads. Men hvis det er plads til at svinge benene så kan den også sparkes på plads med et par gummisko på fødderne. Tjek lige for afsmitning inden. 

Smart ide med klodsen. Det må jeg prøve. Det skal så bare være noget tape der er til at få af igen...

Jeg har prøvet det med skoen, men kan slet ikke få den til at rokke sig...

Har fundet en anden lignende i et andet rum. Se billede.

Her kunne man også prøve tricket med brættet, men så får jeg jo bare et hul i den anden ende af rummet eller midt på gulvet... Hvad gør man så?
Her er nogle flere steder, vi lige har opdaget. Der var lagt en slags løst tæppe over.
Ligner det vandskader? 

Og evt. sag for ejerskifteforsikring?

Man kan se på det billede med sprækken ude ved vægge  at det er junkers massive bøgeparket. Der er det lakeret. De andre biller indikere at gulvene er afslebet og derefter ikke lakeret. Det ligner alt for meget gulvask på ubehandlede parket gulv. specielt massiv bøg ville jeg aldrig behandle på den måde. Men det er jo svært at sige at det er en skjult skade. På den anden side burde det måske være nævnt i rapporten. Men jeg har ingen erfaring med ejerskifteforsikringer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ville jeg nok blive frustreret af at se på.
Afhængig af flere ting ville jeg nok overveje et nyt klikgulv ovenpå dette.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-10-2024 15:03:24

Det ville jeg nok blive frustreret af at se på.
Afhængig af flere ting ville jeg nok overveje et nyt klikgulv ovenpå dette.

Det er skam også pænt irriterende at se på. Desværre var det "skjult" da vi så huset, fordi tidligere ejer havde lagt nogle store tæpper ud som dækkede disse grimme mellemrum...

Det er derfor vi overvejer ejerskifteforsikring. Et nyt gulv koster jo mange penge...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også