Er disse vinduer monteret rigtigt (manglende fuge?)

Jeg har overtaget et hus for nyligt.

Forleden kom jeg til at kigge nærmere på et af vinduespartierne.
Her opdagede jeg, at der hvor jeg egentlig ville forvente at der var en byggefuge i stedet bare var noget "skumgummi".
Burde der ikke være afsluttet med en byggefuge over det skumgummi? Vil der ikke kunne komme murbier og andet skidt derind?

Eller er det rigtigt nok lavet som det er?

Se billeder

Billede 1: Den røde pil viser, hvor billede nr. 2 er taget.
Billede 2: Her ses hvor karmen på vindue til venstre (1) møder op med den murede mur (2). Som det ses er der bare skum imellem. Og der er allerede forvitret noget af skummet i toppen, hvor en murbi sagtens kunne flyve ind. I toppen (3) ses at der er byggefuge mellem mur og træværket...
Billede 3: Her ses samlingen af træværk imod muren et andet sted i huset. Her er der også kun skumgimmiet. Der ses elinstallationer kommer ud og ind i mellemrummet.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en ekspansionsfuge og kan sagtens bruges der, hvis ellers området ikke er særligt udsat for slagregn.
Den kan kradses ud og fuges, hvis du ønsker det. De åbne områder bør udbedres.

cdp skrev den 03-10-2024 13:29:46

Det ligner en ekspansionsfuge og kan sagtens bruges der, hvis ellers området ikke er særligt udsat for slagregn.
Den kan kradses ud og fuges, hvis du ønsker det. De åbne områder bør udbedres.

Jeg ved ikke, hvad ekspansionsfuge er. Men det er altså så blødt som skummet i en skummadras. Er det meningen?

Det er ikke hårdt som PU skum bliver.

De åbne områder er det som ses på billede 2 oppe til venstre for 3-tallet, ikke?
Hvordan ville du udbedre det? Bare fylde noget byggefuge ind i hullet?

Det hedder ekspanderende fugebånd. Det er nemt at montere og meget diffusionsåbent. Downside ift fugemasse eller mørtelfuge er at det ikke holder ret længe, især hvis det sidder lidt udsat.
Det du kan se er resultatet hvis man venter for længe med vedligehold/udskiftning. Så bliver det porøst og smuldrer når man rører ved det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er nogen som kalder det "ilmo bånd." eller "Dafa Bånd "

Det er presset sammen når det sidder på rullen, og når man så monteret det bliver det tykkere i løbet af nogle minutter. 
Hvis du vil have andre fuger så bør de være diffusions åbne udvendig og tætte indvendig.
Altså bør man bruge mørtelfuge eller nye " ilmo bånd".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis