Emhætte koblet på centralventilation suger ikke

Vi har en klassisk udtræksemhætte der næste ikke suger ud.

Emhætten har ikke selv nogen motor, i stedet er den koblet på bygningens centralventilation jvf. skitsen herunder.

Ventilationen i badeværelset er koblet på samme centralventilation som emhætten - og ventilationen i badeværelset virker perfekt, dvs. den suger løs som den skal.

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

Jeg har prøvet at rode med en pind i den første del af kanalen fra emhætte til centralventilation, men den er blot støvet og der er ikke nogen blokeringer. Jeg kunne dog ikke komme længere end til hjørnet, da jeg rodede med pinden.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan nok ikke være anderledes så længe de to ting er koblet sammen. Man har generet større motor i en emhætte end i ventilator til et bad. En emhætte er ofte over 50 watt, mens en ventilator til bad er normalt under 20 watt. Så med den samme sugeeffekt vil emhætten føles svag mens den i badet er kraftig.

Du kan tilføje en kanalventilator til emhætten. Hvis den er for kraftig, risikerer du at den i badet ikke virker mere. Hvis ventilationen er fælles med andre i en ejendom, skal du lade være.

Tak for svaret.

Hverken emhætte eller ventilator i badeværelse har motor. I stedet er de koblet på centralventilationen, der så ender i en kraftig motor på taget af vores bygning.

Centralventilationen er fælles med de andre i bygningen :)
Ja, min forklaring var ud fra at det var fælles udsugning. Jeg nævnte blot motorstørrelse for at anskueliggøre de forskellige behov i køkken og bad.
Det fremgik dog ikke tydeligt om det var fælles med andre.

Har du justeret spjældet på badet op? Prøv at lukke det mere til så der suges det mere fra emhætten. Emhætten har typisk også et spjæld, der åbner og lukker afhængig af brug. Det havde vores lignende lejlighedsløsning i hvert fald.

Derudover så spørg om naboerne har samme problem. Kunne være de har en løsning 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis