Delvis lukning af dørhul i ydervæg

Hej! :-D

Jeg har kastet mig ud i et større projekt, og selvom jeg egentlig havde en idé om at jeg havde ret godt styr på forløbet er jeg nu endt i en situation hvor jeg bliver usikker på hvad der vil være den bedste fremgangsmåde.

Jeg skal skifte en dør i en gammel staldbygning, og den nye dør er ca. 30 cm smallere end den åbning den skal sidde i. Hvordan lukker jeg bedst mellemrummet?

Skal jeg kaste mig ud i at mure det op eller vil jeg kunne lave en træramme og lukke med fx fermacell, og efterfølgende spartle det? Findes der andre bedre ideer til hvordan jeg kan lukke mellemrummet?
Jeg er opmærksom på at traditionelle gipsplader ikke vil kunne holde til vand/fugt men jeg ved ikke hvordan fermacell vil opføre sig?

Døren skal sidde i en sydvendt ydermur.

Med håb om at der sidder en der er klogere end mig!
De bedste hilsner, FruFriis :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Hverken gips eller fermacel plader egner sig til at sidde udvendig. 
Jeg går ud fra at det stadig er staldbygning så det ikke skal isoleres indvendig.
Du skal ikke begynde at mure 30 cm til med hjørne og det hele. Det vil altid se anderledes ud end resten af muren. 
Det kommer jo an på hvordan din dør ser ud.
1.Det oplagte er jo at lave en ramme på 30 cm  og så sætte glas i. Du skruer den sammen med dør rammen. 
Du bruger 45 x 90 reglar. På tømmerhandel vælger du de fineste. 
Sæt en liste rundt inde i rammen med planlagt kant imod glas ca. 35 - 40 mm  fra inderkant.
Skær tilsvarende liste til brug uden for glas. 
Begge lister påsættes klæbende gummestrimler. 
Så sætte et stykke glas ind og de yderste lister sømmes/ skydes på 
2. Bliver det ikke din plan kan du sætte sort plast udvendig og så Ivar plank udvendig. De er godt nok kun 190 mm brede, så det skal være vandret, og med et lille overlæg.
3. Sporplader kan også bruges. Det er en en type krydsfiner. Her behøves ikke plastik. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, og tak for både svar og velkomst! :-D

Det er planen at den ene ende af staldbygningen skal bygges om til anneks/gæsteafdeling, og der skal derfor isoleres..

Jeg burde måske have beskrevet hele projektet i stedet for blot den del der giver mig udfordringer.. 
Gulvet hæves med ca. 15 cm for at få yderligere isolering i, for at få plads til den nye hoveddør (i østvendt mur) skal hoveddørsåbningen hæves og der bliver bygget et træskelet på indvendig side af murene. Heri skal der ligges isolering og det afsluttes med OSB plader der efterfølgende skal males.
Loftet skal sænkes og der ligges også isolering herop. 

I den sydvendte mur er der pt en muråbning der har været lukket af en trailerplade og et stalddørsgreb, og det er her der skal isættes en havedør der er smallere end den nuværende åbning, og jeg er derfor nødt til at forholde mig til både isolering og kuldebroer ved aflukningen. 
Havedøren der skal monteres er i plast udvendigt og træ indvendigt.

Udseendet er af mindre betydning, både fordi det vender ud mod en del af grunden der ikke bruges og fordi resten af bygningen er pudset og kalket - dette vil vi kunne gøre med den nye del også hvis det er nødvendigt. 

Jeg håber selv på at kunne undgå at skulle i gang med at mure det op, men jeg er åben for at gå den vej hvis det vil være den rigtigste fremgangsmåde. 
Det betyder så blot en lille ændrig. 
1. Vindue: Her skal der bestilles en termorude.
2. Der skal ikke være plast på den udvendige side men vindpap. Og så skal der isoleres både inde i rammen og rundt om ligesom ved døren. På indersiden større reglar så det kommer til at flugte med ny væg. dampspærre osv. 
3. Det samme gælder her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tusind tak for svar! 
Det er da klart mest oplagt at gøre det på den måde, og jeg ved ikke lige hvorfor jeg ikke selv tænkte i den retning først  

Jeg plejer ikke at gå direkte til et mest besværlige, men det gjorde jeg i det her tilfælde - hvilket også var årsagen til at jeg efterspurgte andre løsninger!

Igen, tusind tak for svar!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også