Dobbelt korrespondence ledningsføring

Hej all

Jeg står og skal klargøre nogle ledninger inden elektrikeren kommer forbi og kobler tingene til

her har jeg brug for lidt info på trækning af ledninger til korrespondence

Der er to rum, i hvert rum skal der være to loftudtag, samt en dobbelt korrespondence afbryder i hvert rum så jeg kan styre begge rums lys ved hver kontakt

mit spørgsmål går på hvordan kablerne skal føres mellem afbrydere og loftudtag, samt hvor mange ledere der skal være i kablerne.

Opstillingen har jeg forsøgt at skitsere op på vedhæftede billede

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge rum = rum 1+2 styres fra begge rum?
Som du tegner det så skal begge lamper i rum 1 kunne tændes sammen både i rum og 2, og det samme i rum 2.
Jeg går ud fra at du også skal have stikkontakter under afbrydere.
Så skal du have 3 ledere (fase, nul og jord) plus 2 ledere til hver korrespondance system.
Der skal altså bruges 7 ledere ( lidt besværlig at få fat i en stump)
Det kan være en fordel at trække en 5 leder direkte fra den ene korrespondance hen til den anden. På den måde kan du nøjes med 5 leder fra hver korrespondance og op til udtag. Samt imellem udtag.
Jeg ved godt det er 10 ledere, men du må ikke bruge jordleder til andet end jord f.eks. Så den bliver lidt dobbelt konfekt imellem afbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
HrT skrev den 02-10-2024 21:56:54

Begge rum = rum 1+2 styres fra begge rum?

Lige præcis

Dvs at hvis jeg kommer igennem porten vil jeg gerne kunne tænde lys i begge rum, og så efterfølgende slukke igen ved porten når jeg så kommer ind i det andet rum.

ev elmand skrev den 02-10-2024 23:38:20

Som du tegner det så skal begge lamper i rum 1 kunne tændes sammen både i rum og 2, og det samme i rum 2.
Jeg går ud fra at du også skal have stikkontakter under afbrydere.
Så skal du have 3 ledere (fase, nul og jord) plus 2 ledere til hver korrespondance system.
Der skal altså bruges 7 ledere ( lidt besværlig at få fat i en stump)
Det kan være en fordel at trække en 5 leder direkte fra den ene korrespondance hen til den anden. På den måde kan du nøjes med 5 leder fra hver korrespondance og op til udtag. Samt imellem udtag.
Jeg ved godt det er 10 ledere, men du må ikke bruge jordleder til andet end jord f.eks. Så den bliver lidt dobbelt konfekt imellem afbrydere. 

Kunne sagtens finde på at trække ledninger til stikkontakter rundt fra sikringsgruppen langs væggene (eller bagved den kommende forsatsvæg) frem for at have strøm til disse kørende gennem loftdåser

Har du overvejet en løsning med kiprelæer. Det giver færre ledninger, men måske længere ledningstræk. Din installation er jo ukendt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis