Jordforbindelse

Nu kunne jeg godt tænke mig en Topbetjent vaskemaskine ude på mit badeværelse, har slet ikke jordforbindelse vores ejendomme der er fra 1964.
Har haft elektrikker ude og giv et bud hvad det vil koste at få lavet, han vil kun have 14000 kr for det. Der sprang jeg fra.

Så er spørgsmålet om jeg roligt kan sætte den i 2 benet stikkontakt og der ikke sker noget.
Har 1 stk 10 amp i min sikring til min ejerlejlighed.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden jeg siger ja det kan du godt, vil jeg spørge om din installation er har et HPFI/ HFI relæ i gruppetavlen. Tag et billede af tavlen.

fase
Her er et billede 
Hvis ejendommen er fra 1964, er der næppe stikkontakt i badeværelset. Jeg tror du ​vil få problemer med kun 10A i hele lejligheden og ​en vaskemaskine. Hvis den kører og du støvsuger, vil sikringen springe.

Den hvide boks med den blå knap er en HPFI afbryder. Den sikrer at hvis du får stød, slukker den inden det går helt galt.

Hvis de 14000 kr er for en ny gruppe og ført op til lejligheden med jord, vil jeg anbefale at du bider i det sure æble.

De 14000 kr det er kun får at trække en jordforbindelse til min stikkontakt ude i gangen hvor den sidder lige ved døren ind til toilet.

Jeg tror til den pris vil jeg heller forsætte med at vaske tøj i vores vaskekælder til de 10 kr det koster nu,
Hvis det skulle laves ordentligt, skulle der sættes en ny gruppe op (sikring) og trækkes kabler med jord til en stikkontakt i badeværelset. Det vi kræve at der ​plads nok i badeværelset, så stikkontakten kan komme langt nok væk fra bruser.

Man må ikke installere en vaskemaskine, der er tilsluttet et udtag i et andet rum. ​Dette er en vaskemaskine med stikprop, så det er en gråzone og ikke direkte ulovligt. Men jeg synes at det forkert af en elektriker at gå med til en sådan løsning.
Annonce
En vaskemaskine skal placeres min 120 cm væk fra bruser uanset om den tilsluttes dåse eller stikkontakt. 
elgiraffen skrev den 15-10-2024 14:22:38

En vaskemaskine skal placeres min 120 cm væk fra bruser uanset om den tilsluttes dåse eller stikkontakt. 

Du mener sikkert 120 cm. fra blandingsbatteriet? 

fase
vedr den med og skifte fra 10 til 13a på en ældre instalation skal man ikke passe på med det, hvis der er stofledninger ibland ledninger i rør ?

er stofkabler ikke tyndere end kabler i dag på 1,5 kv ?

Som jeg har forstået det mht jord, hvis ingen aktiv jord findes i instalationen må man tilslutte et apperat hvor der er jord i stikket eller er det helt forkert ?
Stofledninger kan være 1 mm2.

Vaskemaskinen skal placeres minimum 120 cm fra det faste tapsted, hvad enten det er en fastmonteret bruser eller hvor bruseslangen er tilsluttet blandingsbatteriet.
Elgiraf, hvis stofledningerne er 1 mm2 er det også sandsynligvis aluminiumsledere. Det blev brugt i krigsinstalltioner. Efterkrigen blev aluminien udskiftet med CU men stadig med vulkaniserede ledninger.
Hvis installationen er så gammel, at den er uden jord, kan du tilslutte din vaskemaskine, hvis installationen er forsynet med et hpfi relæ.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis