Placering af centralstøvsuger.

Hejsa alle...

Må man placere sin centralstøvsuger på loftet, altså selve suge enheden, eller skal den monteres i frostfri?
Hvordan med udblæsning, skal den gennem en taghætte, eller må den blæse ud på loftet, jeg ved ikke hvor meget støv der kommer ud?

Mvh
Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil fremgå af databladet for centralstøvsugeren, i hvilket temperaturområde den må benyttes.

Det kan godt være at den fungere i et større temperaturområde, men det vil producenten ikke stå inde for. Det sikre er at holde sig til producentens anbefalinger.
Tak for svar...

Hvad med afkastet?
Har nogle bekendte der har central støvsuger, den står på loftet.
Huset er fra huscompaniet, som vist nærmest pr automatik, installere centralstøvsugere.

Så tænker det er ok at have den på loftet..

Nilfisk-Frithiof beskriver da også den må stå på loftet...            

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kikkede lige på et par centralstøvsugere fra Nilfisk. Fx. denne de kalder Diamond-serien:
http://www.nilfisk-frithiof.dk/files/pdf/dk_nilfisk_man-2010.pdf
Centralen må aldrig installeres i omgivelser hvori:
- der findes en varmekilde i den umiddelbare nærhed
- rumtemperaturen kan nå ned på under 5° C eller op på over 35° C
....

En sådan ville jeg aldrig placere, hvor det ikke er frostfrit. Hvis der kondenseres vand på rotoren og, derefter kommer frost, vil motoren ikke kunne køre rundt. Hvad der vil ske er afhængig af motortypen.  

Enten skal centralenheden være designet til at køre under nul grader eller den skal stå frostfrit på loftet.
Tak for jeres input...
Ift afkast/udblæsning, så anbefalers det at der bruges poser i støvsugeren..

Nogen der ved, hvordan dette forgår?
Det kommer jo meget an på hvilken model du vælger. Nilfisk-Fridthiof har en mindre model som bruger poser. Det er sådan en jeg har i huset. Jeg synes de poser fyldes for hurtig, så jeg har lavet en plast spand under som det meste af støvet samles op i.. Det er ikke så nemt da suge styrken får spanden til at kollapse, hvis den ikke forstærkes. 
Så jeg vil anbefale den lidt større model med stål spand i bunden. 
Jeg synes man bør få udblæsning ud i et fri. Selv med pose kommer der en smule fint støv. Det gør der iøvrigt også ved an traditionel støvsuger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis