Udskiftning af korrespondance

Hej LVS medlemmer 
Tråden har været oppe før men jeg er stadig usikker.
Jeg vil udskifte den gamle korrespondance med en ny. I den gamle sidder to sorte ledninger krammet sammen i samme hul, hvor den ene er strømførende (fase? Der er i hvert fald lys i polsøgeren). De to andre er hvide i hver deres hul. Hvor skal de fire ledninger sidde i en moderne kontakt?
Mvh Morten 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste er at se hvor ledningerne gik ind i den gamle omskifter. Den fælles skal i pil ind og de to andre i pil-ud.

Hvis du ikke har den mulighed, er der to muligheder. Enten de to sorte i den ene pil ud (typisk for korrespondance B), eller to sorte i pil ind (typisk for korrespondance A). De to hvide i hver af de andre.

Du kan godt prøve dig frem, hvis det er forkert, virker det blot ikke rigtigt. 

Den eller de ledninger, der sidder i klemmen mærket med et P eller pil ind skal i pil ind eller klemmen med rød udløser. De andre placeres i de resterende klemmer.  Er der to ledninger i en klemme i den gamle afbryder, skal de også i samme klemme i den ny afbryder.

fase
Den gamle kontakt har ingen markeringer, ​så der er ingen ledetråde at hente der.  Der er ingen mærker med P eller rød.  Der er kun pile på den nye omskifter.
Jeg forstår ikke "den fælles"........
Jeg ​prøver mig frem og skriver igen.  Hvis jeg overlever ;-)
Der er helt sikker en P, en rød eller "pil ind" markering ved en af klemmerne. Jeg har set mange typer, og der er altid en markering. P er ikke så tydelig 
En korrespondance er en afbryder der flytter forbindelsen fra P klemme ( den fælles) og til enten den ene eller den anden af de 2 andre klemmer. Altså en omskifter.
Har du den gamle kontakt så vis et bilede af bagsiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du har ret, ev.  Der er et ​P i den gamle kontakt ved nærmere eftersyn.  Det var i P at de to sorte sad.
Så de to sorte skal begge i pil ind og de to hvide i hver deres pil ud?  Det har jeg lige prøvet uden held .....
Annonce
Kan du ikke lige vise et billede af din montage i den ny afbryder. Hvis korrespondancen har virket før og de to sorte var i P og nu er monteret i pil ind, skal det virke.

fase
Jo!  Det virker!  Jeg skulle bare lige samle den anden korrespondance ordentligt.
Altså:  Strømførende + samme farve ledning i pil ind.  De to andre i hver deres pil ud.
Jeg vil sige det sådan, at ledningen/ledningerne i P eller pil ind skal monteres i pil ind. Det behøver ikke være fasen, fordi det afhænger af, hvilken korrespondance der er installeret.
Det er fin, at din korrespondance nu virker. 

fase
Nå .... øv.  Jeg havde håbet, at fasen skulle være i pil ind, for det gav mening i mit hoved.  Tak for svar :-)
Når der er strømførende i pil ind, så vil der også være det i en af de andre, hvilken afhænger af stilling på afbryder. 
Det må dit hoved acceptere   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis