Ny hækklipper (makita) hvilken?

Jeg har en Makita DUH 523 hækklipper. Men jeg oplever ret ofte at den ikke kan tygge sig gennem bøgehækkens grene.... ofte er det en ret lille kvist (under 10mm) der blokerer maskinen.... at stoppe og pille kvisten ud er træls.... så hvis jeg skal opgradere hækklipper, hvilken skal jeg så kigge mod?

Gerne Makita, da jeg har batterier i 18 volt her til, da jeg på andet batterigrej gilder mig i den samme batteri type....

Hvad anbefales?

MVH Njord
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en DUH601 og er fint tilfreds. den tykker fint gennem min bastardhæk med bøg, tjørn og andet skrammel. ​HAr også et par gange klippet hegsntråd over og det mærker man ikke 
en god ting er at håndtaget kan vinkles, så man får bedre styring af den. 
Sådan en har vi også, ja den er der ikke meget go i, eneste fordel det er en let maskine, og min kone synes den er super god.
Så har vi også en DUH751 det er en super god maskine, som tygger sig igennem det meste, men lidt tung med sit 75 cm svær.
Samme model findes i en med 50 cm svær og med 60 cm svær DUH501 og DUH502

Til sammenligning kan DUH523 klare 15mm tykke grene og den køre 2700 ​o/m
 DUH501/601/751 kan klare 23,5 mm grene og har 3 hastigheder 2000/3600/4400 o/m

Så har jeg købt et bladfang til ​vores, det er supergodt til toppen af hækken, ​det samler afklippet sammen, som man så kan smide uden for hækken, så man er fri for at der ligger afklip i toppen, det er nemt at montere, og kan monteres både h/v.

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder jo som den rette vej.... tænker det lidt vil være prisen der afgør valget.... rart med et langt sværd..... men økonomien betyder jo også noget....

MVH Njord
njord skrev den 29-09-2024 21:28:06

Det lyder jo som den rette vej.... tænker det lidt vil være prisen der afgør valget.... rart med et langt sværd..... men økonomien betyder jo også noget....
Den er lidt tung med det 75 cm skær, men har en bred hæk ind mod naboen.
En med 60 cm svær ville nok være nemmere at håndtere
Der er også en model der hedder DUH502/602/752 her er skæret blot en anelse anderledes, hvis de er billigere så ville jeg vælge en af dem.

Hvis du køber hos en autoriseret forhandler kan du få et års ekstra garanti hvis du registrere maskinen hos Makita
Prishammeren og Compumail som ofte er de billigste er ikke autoriserede forhandler, det er parallel import.

Bauhaus skulle give 5 års garanti, og har prismatch med andre fysiske butikker.

Gode overvejelser, med den bredde hæk... og vægten.... Har tidliger kørt med en benzin klipper og her var vægten også lidt høj, men den hurtigere klipning gavv god kompensering....

Når jeg kigger på en Makita, så ser jeg de også har nogle modeller med samleblad, men disse klipper kun i een retning... hvordan er det i real life? Jeg tænker i hvertfald at jeg i forskellige sithuationer klipper i både den ene og den anden retning....

Makita har også deres nye linje, med 40 Volt.... Sikkert temmmlig effektivt, men er jo ikke kompartibelt med de 18V batterier jeg har og umiddelbart har jeg ikke planer om at konvertere  resten af maskin parken til 40 volt....

MVH Njord
Annonce
Bladfanget er nemt at klipse af og på, og kan vende til begge sider, jeg bruger det kun til toppen af hækken.
Men normalt bruger jeg altid den samme side af skæret, så det er ikke noget der genere mig.

Der er et par flige, og en fjederbelastet pal, i hver ende af bladfanget, fligene skal lige have fat i sværdet, og så skal der trykkes så de to fjeder belastede paler går i hak, så det er nemt at montere/afmontere.

Cool med en aftagelig gren samler. Jeg havde set var med fast samler og skær til een side DUH604 fx.

MVH Njord
Hvis du ønsker en batteriklipper, der har styrke som en med ledning, skal du gå efter noget med 500 watt eller mere.
GodeVen skrev den 30-09-2024 12:59:21

Hvis du ønsker en batteriklipper, der har styrke som en med ledning, skal du gå efter noget med 500 watt eller mere.

DUH 501 / 601 / 751  er på 520 watt

Jeg har 751  (750 mm langt svær) og har aldrig oplevet den har manglet kræfter, og vælger man modellen med 500 eller 600 mm langt svær har de endnu mere overskud.

Jeg har en DUH602, og jeg synes at det er helt vildt så meget arbejde, sådan en maskine kan lave med et 5A batteri. Tommeltykke grene af liguster kan den fint gnave sig igennem. Forskellen på 601 og 602 er afstanden mellem tænderne på sværdet, 602 har flere tænder og derfor mindre afstand mellem dem end 601.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis