Stopventiler

Foranlediget af helt aktuel udfordring, kigger jeg lidt på de stopventiler der er monteret rundt om i mit hus. Kors hvor er det i grunden noget lort, og det sidder garanteret monteret hos stort set alle!

Cisternen i stueetagen: Ingen stopventil!! (Det var denne cisterne der i nat gav anledning til min "interesse")
Cisternen på 1.sal: Noget billigt skrammel, der ikke lukker når man drejer på knappen! Men den ser pæn ud på billeder!
Håndvaske: Kan ikke manøreres, og knækker garanteret hvis jeg sætter en tang på. 
Køkkenvask: Glimrer ved ikke at have monteret stophaner.

Er der en regel om, at disse stophaner skal se pæne ud på billeder, ikke kunne manøvreres uden brug af værktøj og slet ikke af konen?

Det er sikkert en god ide, at "massere" alle ventiler med jævne mellemrum (hvad er det?), på samme vis som fejlstrømsrelæer. Men - hånden på hjertet - hvem gør det?

Findes der en stopventil, som med garanti ikke sætter sig, og som ikke er noget plastikl.... der knækker?

PS: Den korrekte betegnelse for disse stophaner er vist Nilhaner.

Jeg kan alt - når det lykkes.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke meningen man skal tage plasthåndtaget, der bare er til pynt af, for herefter at bruge en vandpumpetang på selve ventilen?

Edit: så først nu at du skrev “uden brug af værktøj”!
Du beklager dig over plastikhåndtagene og manglende ventiler. 
1. Plastikhåndtagene kan tages af og ventilen drejes 90° et par gange så kalken går løs med en skiftenøgle. Nogle af de nævnte ventiler kan også drejes med en unbraco nøgle. Selv din kone kan lære det på få minutter.
2. Hvis du mangler afspæringsventiler nogle steder, kan du montere dem eller rettere få dem monteret af en VVS'er. Det er egentlig grænsen for hvor du som GDS'er må lave noget.
Jeg er fuldt klar over at grænserne mellem aut. arbejde og GDS er flydende, og når jeg giver råd vedrørende EL er det brugerens ansvar at bruge rådet. Det samme gælder, når andre faggrupper giver råd.

fase
S. Fabrin skrev den 29-09-2024 11:28:52

Du beklager dig over plastikhåndtagene og manglende ventiler. 
1. Plastikhåndtagene kan tages af og ventilen drejes 90° et par gange så kalken går løs med en skiftenøgle. Nogle af de nævnte ventiler kan også drejes med en unbraco nøgle. Selv din kone kan lære det på få minutter.
2. Hvis du mangler afspæringsventiler nogle steder, kan du montere dem eller rettere få dem monteret af en VVS'er. Det er egentlig grænsen for hvor du som GDS'er må lave noget.
Jeg er fuldt klar over at grænserne mellem aut. arbejde og GDS er flydende, og når jeg giver råd vedrørende EL er det brugerens ansvar at bruge rådet. Det samme gælder, når andre faggrupper giver råd.

ad 2) Ventilerne er en del af den "faste" installation, og skal monteres af autoriseret.

ad 1) Hvis det er den gængse metode, hvad skal man så med ventilerne? Og nej, hverken min kone eller gamle mor kan læres den manøvre. Vand er noget der på mirakuløs vis kommer ud af hullet i hanen. Og værktøj??!! Hvor ligger det, hvordan ser det ud og de har jo forskellig størrelse.

Hvorfor monteres der ikke bare en skydeventil eller en kugleventil med et ordentligt håndtag. Og noget der ikke er lavet af plastik?

Hvorfor ikke montere en kvalitetshane ved vandmåler der lukker for alt. Så er der ikke så meget tvivl om hvor der lukkes for alt.
rce0852 skrev den 29-09-2024 11:42:04

ad 2) Ventilerne er en del af den "faste" installation, og skal monteres af autoriseret.

ad 1) Hvis det er den gængse metode, hvad skal man så med ventilerne? Og nej, hverken min kone eller gamle mor kan læres den manøvre. Vand er noget der på mirakuløs vis kommer ud af hullet i hanen. Og værktøj??!! Hvor ligger det, hvordan ser det ud og de har jo forskellig størrelse.

Hvorfor monteres der ikke bare en skydeventil eller en kugleventil med et ordentligt håndtag. Og noget der ikke er lavet af plastik? 
ad 2. Det er skellet mellem det du må lave f.eks. at skifte et blandingsbatteri. Jeg plejer at give kugleventilen lidt hanefedt og motionere den inden montage.
ad 1. Ventilerne er der for at kunne lukke for vandet uden at skulle lukke for hele installation. Jeg er helt sikker på, at din kone kan læres at lukke og åbne for den type ventil. Du køber en passende unbrakonøgle og instruerer hende i brugen    .

fase
Annonce
Hvem gider at finde umbrakonøgler, flytte vaskesøjle hvor der også er strøm, når vandet sprøjter ud i ansigtet på en når man ligger på knæ, gælder også når toilet cisterne flækker.
Alle går i panik, derfor er min instruktion bare luk for hovedhanen hvis der kommer vand.
Larsen@
Helt enig i at hvis/når der opstår et akut vandbrud, er det helt i orden at lukke for vandet ved vandmåleren. Men ellers er det ikke der der skal lukkes, når man som privatperson gerne vil “skrue lidt”. Sørg for mindst en gang årligt at “motionere” alle afspæringsventiler. Så er der en god chance for at de virker, når man får brug for det.

Søren O
Søren O skrev den 29-09-2024 16:21:48

Larsen@
Helt enig i at hvis/når der opstår et akut vandbrud, er det helt i orden at lukke for vandet ved vandmåleren. Men ellers er det ikke der der skal lukkes, når man som privatperson gerne vil “skrue lidt”. Sørg for mindst en gang årligt at “motionere” alle afspæringsventiler. Så er der en god chance for at de virker, når man får brug for det.

Og hvor mange husker lige det, ligesom fejlstrømsrelæet? Husk i øvrigt, det skal ikke gøres lige før et større event, men efter.

En god idé,er at åbne/lukke dem engang imellem,så de ikke gror ​fast.
Jeg gør det hver nytårsaften.
Battlevader skrev den 30-11-2024 21:54:08

En god idé,er at åbne/lukke dem engang imellem,så de ikke gror fast.
Jeg gør det hver nytårsaften.

Nok bedre på en hverdag hvis noget går i stykker.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis