Renovation af lydmixer (Soundcraft Signature 16)

Hej alle,

Jeg er i gang med at renovere en Soundcraft Signature 16 mixer og søger råd og vejledning til, hvordan jeg bedst og billigst får renset følgende komponenter:

• Alle skrue- og slide-potentiometre
  • Jack han-stik
  • XLR han- og hun-stik
  • PCB (printplader) inde i enheden
Jeg er klar over, at dette er et emne, der ofte bliver taget op her i forummet, men jeg håber alligevel på at få nogle friske råd og tips til, hvordan jeg undgår at beskadige noget under rensningen.

Jeg er særligt interesseret i, hvad jeg skal være forsigtig med generelt i apparatet, da det indeholder følsomme elektroniske komponenter samt en direkte 230V AC forsyning.

Er der nogen specifikke produkter eller teknikker, I kan anbefale til rensning af disse dele, og har I eventuelt erfaringer med lignende projekter?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
- Rasmus

Restart to install updates - These 14 programs are still running, restart now? - *Clicks cancel* - Restarting now...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isopropylalkohol kan klare det meste snadder.
Og så længe du ikke har sat strøm til, så er der ikke noget der burde tage skade af det.

Men det er et rigtige øv-projekt du har dig.
Ikke mindst fordi den ikke er modulopbygget, modsat de større og dyrere Soundcraft modeller som er.

Hvad har du gjort ved den siden den skal renses så grundigt ? 

Mvh. Frank Østergaard
Hej Frank,

Tak for rådet, jeg havde selv tænkt i retning af Isopropylalkohol, men jeg har også hørt noget om "Kontakt 60, 61 og WL" skulle være godt i denne situation, så inden jeg hoppede ud i det, så ville jeg lige høre om andre havde siddet i en situation lignende :-)

Hvad har du gjort ved den siden den skal renses så grundigt ? 
Her mangler der selvfølgelig noget baggrunds historie :-)
Jeg har fået lov af en kammerat til at prøve at få den i funktionel stand, da det er en mixer han har fået udefra, med beskeden om at den nok var defekt, nogle få knapper virker sådan sporatisk og så tænkte jeg at en grundig rens af hele maskinen, måske ville gøre underværker :-)

Den har ligget på lager siden han fik den og er først nu blevet kikket på, jeg ved ikke hvor længe siden det er at den har været i brug, men taget støvet i betragtning, så tror jeg det er nogle år siden.

Men det er et rigtige øv-projekt du har dig.
Ikke mindst fordi den ikke er modulopbygget, modsat de større og dyrere Soundcraft modeller som er.

Naah, intet er en øv-opgave hvis man har løsten til det :-)

Med venlig hilsen
- Rasmus

Restart to install updates - These 14 programs are still running, restart now? - *Clicks cancel* - Restarting now...
Hvis ikke den er gnadret ind i noget klistret, så kommer du langt med en forsigtig støvsugning med børste mundstykke som det første. Evt lidt trykluft på lav tryk også. Sidder der noget der ikke slipper så kan en stiv børste af naturhår som regel få det til at slippe.
Det snask der ikke slipper, giver du en i omgang isopropylalkohol hjulpet på vej af en pensel eller vatpinde. 
Potmetre tager bestemt ikke skade af noget kontakt rens 🙂
Alle stik forbindelser er også et godt sted at gribe ind. Kontakt rens ned i stikket, og giv dem et pift luft.

Du har helt ret i at hvis man har lysten så er det selvfølgelig ikke øv. 
Jeg har måtte gøre det et par gange på en Signature 22 MTK, og ligeledes på større modeller/serier, så det er ikke så spændende mere 😂
Det værste er dog de helt billige kinesere. Der skal man virkelig passe på med at skubbe og gnubbe på komponenterne.

God arbejdslyst 🙂

Mvh. Frank Østergaard
Du kan fint bruge kontaktperson til potentiometre.  Du skal skaffe kontakt rens med så lidt olie i dom muligt, olien binder støv så dit fix kun holder kort tid. 
Kontaktrens på sprayflaske kan bruges til alle de ting du nævner. Det er godt til affedning og på nogle typer oxidering. ​Når det er på spray er det let at få ind alle mulige steder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også