Diamantbor slides i stykker på få minutter. Hvordan borer jeg et hul i min flise?

Som overskriften nævner har vi prøvet snart alt. Hvad går der galt?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anna5623 skrev den 28-09-2024 18:33:40

Som overskriften nævner har vi prøvet snart alt. Hvad går der galt?

Ja, det er jo svært at svare på uden mere informationer. 

Du fortæller jo stort set intet: hvilket bor, hvilken boremaskine, hvilken hastighed, hvilken flise. Måske ville nogle billeder hjælpe også.
Og hvorfor starter du et nyt indlæg når du allerede har en tråd kørende med samme emne?
Nogle fliser er bare så hårde at de fleste bor ikke kan bide i dem..
En borhammer kan klare det, men man risikere nemt at flisen revner.

Der findes en anden type ​diamantbor som burde kunne klare det, men de koster så også noget mere. ​LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Når du skriver diamantbor, hvad mener du så? Har du prøvet med et murbor og hvilken slags fliser drejer det sig om? De samme spørgsmål har jeg stillet i dir andet indlæg.

fase
Tak for jeres input. Jeg kender ikke typen af flise, desværre. Det er en sort flise som også er brugt på gulvet på vores badeværelse. 
Annonce
Det her hul (som stadig ikke er helt igennem flisen) er resultatet af måske sammenlagt en times boring. Nu prøver vi med et smalt bor og arbejder os så gradvist op til 8mm. Borene bliver utrolig varme på ingen tid. Ligegyldigt om der er tale om et murstensbor, flisebor eller diamantbor.

Vi bruger en Parkside boremaskine.

Vores bor er nu begyndt at blive skæve og matte i spidsen. Diamantboret vi lige har købt til 150kr. blev slidt på 2 minutter. 
Prøv med et vidiabor altså en murbor. Det bør ikke tage så lang tid at bore det hul.

fase
Du skal bore i vand, og den bedste måde er at lave ring af ler eller modellervoks rundt om huller. Så fylder du vand i og borer nede i vandet. Altså boret skal hele tiden holdes koldt, -du kan osse få en hjælper til hele tiden at hælde vand på mens du borer.

Venlig hilsen
Knud
Hvad er det for nogle klinker? 
Jeg ville bore meget langsomt..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Køb et bor af den type jeg linkede til, findes også i 8 mm..
Det har jeg brugt hvor alt andet gav op, tænker også de har den type bor i dit byggemarked, eks. Bauhaus har dem, men kender ikke kvaliteten af dem. ​linK​​​

Men et 6 mm bor vil normalt være rigelig..
Sæt boremaskinen i lav hastighed, og køl med vand undervejs, det er varmen der ødelægger boret.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis