Brønd problemer

Hej LDS’ere

Gården vi bor på har en brønd fra gammel tid der ikke er sløjfet.

Den bruger vi til at vaske biler mv.

Over det sidste år er vandtrykket blevet sløjere og sløjere.

I dag fik jeg så fundet brønden under flisebelægningen med tanke på at efterse pumpen. 

Imidlertid forstår jeg ikke helt layoutet, selvom jeg har boet på en gård med egen brønd tidligere.

Det har medført at pumpen har sat sig urokkeligt fast efter at være hævet ca. 1,5 meter i forsøget på at få den op. 

Kan ikke se pumpen, men ved den kører på 400V.

Har i nogle tips til hvordan jeg får pumpen op? Den er sænket ned i et meget smalt rør. 

Vandspejlet har jeg pejlet til ca. 5 meter.

Se billederne. ​

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske der er en kant på røret, der er ikke andet for end at prøve at hive den op og ned, og se om ikke den kommer fri.
Ellers må du sænke et kamera ned for at få et kik.

Jeg købte et billigt fiskekamera på en kineserside, ikke ret godt til fiskekamera, men utrolig fint til andre små opgaver, sidst jeg brugte det var da jeg skulle finde et sideløb i en 110mm kloakledning, jeg bandt kameraet fast på et rensebånd, så det kunne skubbes ind i røret..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er måske faldet en sten ned i røret med pumpen, som så har kilet sig fast mellem pumpe og rør. Mon ikke du kan presse pumpen fri (nedad) med f.eks. en lang lægte. Derefter igen prøve at hive den op. Det bliver sikkert nødvendigt igen at presse pumpen nedad.

Søren O
Tak for jeres input.

Jeg har prøvet med lægte på 10 m men jeg kan ikke ramme pumpen.

Har været ude og lyse ned i brønden her til aften i håbet om at kunne se noget mere end ved dagslys men uden held. ​Jeg kan ane spejling i vandet, men det er det. 

Kan man overhovedet få en pumpe på 400V op/ned i det lille kloakrør som strøm, wire og rør løber ned i?

Er der en bund i den orange brøndkrave, som kan tages op så der er mere plads?
Man kan sagtens få en 400 v dykpumpe ned i røret. 
Der kan være sket det at du har glemt at trække tilsvarende i kabel. Altså holde den stram. Så kiler gummikabel sig fast ved siden af røret. 
Du kan skubbe på pel røret så pumpen kommer nedad. Eventuel sætte rørtang omkring og banke på denne. 
Men husk at spænde en bøjle eller andet omkring pel røret, så du ikke taber den ned i borerøret- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak. Det prøver jeg.

Prøver også at forlænge lægten så den bliver 30 pct længere så den forhåbentlig kan skubbe på. 
Annonce
Der er svært at sige hvor langt pumpen sidder nede. Når pumpen kører, vil vandspejlet blive sænket et stykke. I en meget god boring sænkes vandspejlet kun omkring 0,5 m, mens vandspejlet i en dårlig boring måske sænker sig 30 m. Pumpen placeres altid nogle meter under “det aktive vandspejl”. Mener du kan gå ind på “Geus” for at se dataerne på din boring.

Søren O
Tak for jeres svar. 15 meter lang pæl var hvad der skulle til for at få den gokket fri. Pumpen er 10 meter under vandspejlet. Havde slet ikke overvejet jeg skulle så langt ned. 
Succes!
Nogen der har erfaring med rens af denne type?
Typeskilt

Ms40179111004

Ikke noget hit hos grundfoss. Nogen der ved om det er lige til at skille ad eller om det er en dårlig ide?
Den an adskilles og renses i alle pumpeskåle/hjul, men mener nemt det kan kan give problemer at få den samlet igen.

Der sidder nok en kontraventil for enden af pumpen, kan du skrue den af vil det måske give noget at spule den baglæns.
Ved ikke om det vil have noget effekt at sætte den i blød i eddikesyre/vand :

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis