Skimmel ved elinstallation

Jeg har fundet skimmel på ydermur bagved et køkkenbord. Omkring to elinstallationer. Den øverste får strøm ind fra hovedstrømmen og er forbundet til vaskemaskinen.

Den nederste er strømforsyning til stikkontakterne i køkkenet. 

Hvordan griber man det an. Man kan jo ikke vaske ned.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Det skulle da gerne være vandtæt, men for en sikkerheds skyld, afbrud for strømmen, og vask med Rodalon.

Vi prøver igen, i morgen --
Informationerne er ret sparsomme, men jeg går ud fra, at der har været dårlig luftcirkulation bag det pågældende køkkenbord, og derfor er de pågældende aflejringer opstået. Er du sikker på, at det er skimmel, og ikke snavs fra madlavning? Hvis det er skimmel, kunne du prøve at give det en omgang med rodalon spray. Du kan også købe rodalon indendørs, og blande 1:2 med vand, og komme i en forstøver og spraye med det.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har forsigtigt aftørret med en hårdt opvredet klud med rodalon, og tænkte at bruge vatpinde ved skruer og lignende, men har tænkt at de ikke var vandtætte. Men jeg har ikke så meget forstand på el, så har bare tænkt at der ikke skal vand på. Men er den type installation vandtætte? 
Er bekymret for at det kan være svært at fjerne al skimmel når man kun kan afvaske meget forsigtigt. Vil jo gerne undgå at det kommer igen.

Noget af det er støv, som har sat fast i noget fedt, men jeg har lavet en test, som er positiv for skimmel. 

Sluk på hoved afbryder og vask løs, vent 1 times tid og tænd igen.
Det værste der kan ske er en sprunge sikting eller hfi.
Samledåserne burde være vandtætte, særligt når de sidder i et køkken, men noget af det ser lidt alternativt ud, så jeg vil på ikke måde garantere, at de også er tætte. Et tip er at bruge en relativ stiv pensel til at børste med rodalon, for den har lettere ved at komme ind i krinkelkrogene omkring de installationer.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Det bedste er at sprøjte det på med forstøver- Så kommer der også rodalon bag kabler osv. Der er ingen risiko ved at bruge lidt vand der, men du skal ikke bruge højtryks renser eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for gode råd. Jeg har renset de vanskelige steder med forstøver med rodalon og tandbørste, og pensel. Jeg er dog i tvivl om hvornår det er godt nok. Om jeg kan være sikker på at al skimmel er væk.

Jeg overtog lejligheden for tre år siden og har først set el-installationerne her i forbindelse med renovering af køkkenet. I vurderingsrapporten blev der taget forbehold for disse installationer da de ikke kunne besigtiges, eftersom de er placeret bagved køkkenskabene.

Kolding75, du siger at de se lidt alternative ud. Er de lovlige og okay som de ser ud eller bør jeg få dem udskiftet af en elektriker? Det er en udgift jeg helst er foruden, hvis det ikke er nødvendigt.
Sluk for gruppen ved sikringer.
Åben dåserne og check om der er skimmel, mug e.l. i dåserne.
Spray med Rodalon hvor der er synlige belægninger.
Blæs med varmepistol eller hårtørrer ved lav temperatur.
Luk dåserne, måske med lidt silikonetætning.
Så er du igen kørende.
Overvej om der er tilstrækkelig ventilation bag skabene til at situationen ikke i fremtiden genopstår.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kolding75, du siger at de se lidt alternative ud. Er de lovlige og okay som de ser ud eller bør jeg få dem udskiftet af en elektriker? Det er en udgift jeg helst er foruden, hvis det ikke er nødvendigt.
Installationen er ikke ulovlig. Dåserne er stænktætte. Det der i gamle dage hed vandtæt. Hvis du vil se om der er skimmel inden i dåserne, kunne du tage låget af den firkantede dåse og se efter der. Jeg har endnu til gode at se fugt sprøjtet ind i stænktætte dåser, uanset om det er marinedåser eller membrandåser.

fase
Skimmel går kun væk midlertidig med rodalon. Der er en kuldebro, og evt. manglende ventilation eller varme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også