Selv nivellerende gulvspartel

Godaften folkens. 

Jeg skal have lagt nogle gulvspartel her i weekenden og til formålet har jeg anskaffet nogle niveau pinde for at hjælpe lidt til med at ramme korrekt højde. 

Skal de fjernes når spartlen er fordelt eller skal de blive siddende så de bliver en del af det færdige gulv?

Mvh. Frank Østergaard
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis gulvspartlen er færdig gulv, skal de naturligvis væk. Skal der klinker ovenpå lader du dem sidde.

Sørg for at have forberedt alt, og find en medhjælper. Bearbejdningstiden på flydespartel er kort.

Selvbygger med stort S. 
Så får de lov at blive siddende. Tak. 
Jeg tror jeg har alt klar. Dog ikke pigrulle, da jeg kan forstå at den kun er nødvendig for at fjerne luftbobler. Ikke nødvendigt når det alligevel dækkes til 🙂

Mvh. Frank Østergaard
Når der skrives klar, så betyder det at hjælperen har spande med vand klar med opmålt mængde, og blander kun i den hastighed som du kan håndtere massen. 
Og husk aldrig mere at kalde det selv nivellerende.   Det går ikke af sig selv, det hedder flydespartel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ikke har prøvet det før, så overraskede det mig første gang, at skiftet fra “kan bearbejdes” til “ødelægges ved bearbejdning” sker vildt hurtigt.

Jeg brugte blot den klassiske skruemodel (nivellerede skruer til ønsket højde, og styrede efter dem). De sidder nu 1 mm under færdigt gulv, som skal males.

Jeg brugte en gulvsvapper til fordeling fordi laget var tykt. Ved tyndt lag tror jeg en spartel er enklere.

Og så er de billige spande guld værd ift klargøring af vand osv. 
Tak for tips og råd indtil videre 🙂
Alt er tjekket og klar, så det skulle være til at hoppe på i morgen formiddag.
Masser af spande til vand og et par store bakker til at blande to poser af gangen. 

Så skal jeg bare klippe og montere niveau pinde i aften. Og så rulle Primer på. 

Men hvad angår primeren, må det så gøres allerede i aften når pindene er på plads ? Eller skal jeg vente til i morgen et par timer før der skal spartles ?
Jeg syntes ikke der findes noget info om dette. Kun tørretid. 

Mvh. Frank Østergaard
Annonce
Primer å komme på i aften. 

ev elmand skrev den 26-09-2024 23:17:40

Når der skrives klar, så betyder det at hjælperen har spande med vand klar med opmålt mængde, og blander kun i den hastighed som du kan håndtere massen. 
Og husk aldrig mere at kalde det selv nivellerende.   Det går ikke af sig selv, det hedder flydespartel. 

Selvnivellerende er altså god nok. Det betyder bare at man selv skal nivellere det.

Jeg fik det lagt i går, og det gik skide godt. Om det så er lige det vil tiden vise om en dags tid eller to.

Og ja selvnivellerende er god nok. Det står der i hvertfald på poserne 🙂
Om det så har en anden betydning kan jo diskuteres. Hehe. 

Men alt i alt så er jeg tilfreds. Det kan umuligt være mere skævt end før.
Nu venter jeg så bare på at det hærder op så jeg kan få skruet nogle reglar fast i gulvet og opfører vægge.
Men sjovt nok finder jeg intet info om hvornår man må det. Skal jeg vente 4 uger på at det er fuld hærdet?

Mvh. Frank Østergaard
Frank Østergaard skrev den 29-09-2024 11:36:07

Jeg fik det lagt i går, og det gik skide godt. Om det så er lige det vil tiden vise om en dags tid eller to.

Og ja selvnivellerende er god nok. Det står der i hvertfald på poserne 🙂
Om det så har en anden betydning kan jo diskuteres. Hehe.

Men alt i alt så er jeg tilfreds. Det kan umuligt være mere skævt end før.
Nu venter jeg så bare på at det hærder op så jeg kan få skruet nogle reglar fast i gulvet og opfører vægge.
Men sjovt nok finder jeg intet info om hvornår man må det. Skal jeg vente 4 uger på at det er fuld hærdet?

Tape et stykke plast på gulvet over natten. Når der ikke længere kommer kondens under, vil jeg mene du kan gå videre. 

Du skal vente et par timer. Det er stort set gåfast efter 2-3 timer. Men dagen efter er du helt sikker. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også