Udgravning til nyt gulv i gammel ejendom

Hej
Et af vores huse er af (meget) ældre dato. Det ligger inde for strandbeskyttelseslinjen og vi har fået nej til at opføre et nyt hus. Altså kigger vi ind i en gennemgribende istandsættelse. Jeg har fået mod på at lave en del selv. 

I forbindelse med istandsættelsen skal der laves nye gulve. Huset står på sylsten og jeg tror ikke der er et egentligt fundament under gulvene. Når vi sætter i stand vil vi gerne have gravet ud til nyt gulv med isolering og gulvvarme. Men hvordan er det nu med det når det ikke står på et fundament som vi kender det? Skvtter huset sammen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Potentielt udskridning ja - især et sted hvor undergrunden måske mest er strandsand? Et fundament på syldsten KAN være dybt og stærkt nok, men hvis det er den helt gamle type uden bindemiddel er det sjældent stærkt nok til at det kan svækkes indefra med udgravning til gulvvarme.

Afhængigt af hvor udsat huset står ville jeg være meget eftertænksom inden jeg satte gang i den investering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 26-09-2024 11:30:45

Potentielt udskridning ja - især et sted hvor undergrunden måske mest er strandsand? Et fundament på syldsten KAN være dybt og stærkt nok, men hvis det er den helt gamle type uden bindemiddel er det sjældent stærkt nok til at det kan svækkes indefra med udgravning til gulvvarme.

Afhængigt af hvor udsat huset står ville jeg være meget eftertænksom inden jeg satte gang i den investering.

/BOFH

Ja jeg har også mine betænkeligheder. Det er et hus vi købte for 3-5 år siden. Det ser ud som om sælger har været i gang i nogle af rummene uden dog at blive færdige nogen steder. 

Man kan lave en udgravning inde i huset og så lave det med 45 graders hældning ned hvor man kan se stenene er godt  halvvejs begravet - så kan man fylde op derfra med lecanødder/styrolit m.v.
Thomas_Mygind skrev den 26-09-2024 12:11:45

Man kan lave en udgravning inde i huset og så lave det med 45 graders hældning ned hvor man kan se stenene er godt  halvvejs begravet - så kan man fylde op derfra med lecanødder/styrolit m.v.

OK, en anden løsning som en har foreslået er at grave 1/2-1 meter lange stenen ad gangen og støbe fundamentet lidt efter lidt. Når så kanten er støbt kan man vel så gå lidt hårdere til værks. Hvad siger I til den løsning?

Du kan jo starte med at se hvor langt fundamenter gå ned, da du ikke må grave under det. Skal isolering være på de 300mm + 100mm beton så bliver du nok nød til at understøbe fundamentet 1 meter af gangen.  Har selv et ældre hus på  sylsten hvor jeg har understøbt fundamentet i et 4 meter lang stykke. (70cm i dybden) i forbindelse med et værelse der skulle have gulvvarm. Har dog flere steder problemer med sætningsskader så på et eller andet tidspunk bliver jeg nok nød til at understøbe resten af bygning. 
Annonce
Syltesten og gulvvarme er ikke ligefrem den bedste kombination.

Du vil få at langt bedre resultat ved at understøbe, til de 90 cm frostfri dybde, hvor de 2 øverste skifte er Leca blokke eller Leca Therm blokke.

Har kollega, hvis hus er med kampestenssokkel. Om vinteren beklager han sig om koldt gulv ved ydervæggene.
Hvis det er sommerhus, som evt. kun bliver brugt kortvarig om vinteren, skal man tænke sig meget om inden man laver den investering.
Vil du lave det så er det den hårde vej med understøbning, og lecatherm øverst.
Det skal som du selv beskriver være 1 m ad gangen. Men der ikk noget i vejen for at lave næste 1 m stykke med det samme blot der er 3 m imellem eller på en anden væg. 
Du graver ned og putter beton i grøften, så det passer med lecathem + ca. 2 cm. 
De 2 cm er så til endelig fuge 2-3 dage efter støbning. 
Du kan med fordel sætte armerings jern ind i jord kanten til begge sider ved første støbning.( næste stykke kun til 1 side)  Dette vil så hjælpe med at stabilisere sokkel, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-09-2024 23:07:53

Hvis det er sommerhus, som evt. kun bliver brugt kortvarig om vinteren, skal man tænke sig meget om inden man laver den investering.
Vil du lave det så er det den hårde vej med understøbning, og lecatherm øverst.
Det skal som du selv beskriver være 1 m ad gangen. Men der ikk noget i vejen for at lave næste 1 m stykke med det samme blot der er 3 m imellem eller på en anden væg. 
Du graver ned og putter beton i grøften, så det passer med lecathem + ca. 2 cm. 
De 2 cm er så til endelig fuge 2-3 dage efter støbning. 
Du kan med fordel sætte armerings jern ind i jord kanten til begge sider ved første støbning.( næste stykke kun til 1 side)  Dette vil så hjælpe med at stabilisere sokkel, 

Det er et helårshus. Temmelig stort og vi vil indrette to lejligheder af hver 130 kvm i huset. Der er pt. 500 kvm beboelse så vi omdanner 2 af længerne til ferieboliger. Og resten må vi se over tid.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis