Loft til kip, gitterspær

Hej, jeg ønsker at få loft til kip i stuen/køkken i mit sommerhus. Stykket er ca.11 meter L, kun 3,6m i B, afstand fra gulv til loft er nu 2,3m og ca.80 cm fra loft til tag vil jeg tro. Der er alm gitterspær nu som jeg ønsker at få fjernet men kan det gøres indenfra uden at have at får el ingen synlige spær?
Kan man sætte en limtræsbjælke op (evt i 2 stykker for mindske størrelsen og vægten) men hvordan sætter man den fast i toppen og er det måske ikke nødvendigt?
eller er det bedre at forstærke gitterspær på en måde og så skærer det nederste væk? Evt som på billedet? Hvad er den nemmeste og billigste løsning?
På forhånd tak 🙏🏻

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gitterspær og loft til kip er som hovedregel lig en totalrenovering af hele tagkonstruktionen - en indvendig konvertering til hanebåndspær er problematisk - den lave hældning på gitterspær gør at hanebåndet skal være relativt langt og kraftigt - og en kipbjælke skal understøttes i enderne så spørgsmålet er om murene holde til den last? Kipbjælke plejer i praksis at betyde nye bjælkespær fra tagfod til tagryg så gitterspær er (igen) bare i vejen for målet = man starter forfra og fjerner det gamle og bygger noget nyt.

Har i overvejet løsninger hvor eg et eller to spær udveksles og der så laves ovenlys kun i denne del? 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej og mange tak for dit svar. Jeg har
 Tænkt på ovenlys men ønsker mig mest ekstra luft over hovedet.
Men du skriver om kipbjælke skal understøttes i enderne så spørgsmålet er om murene holde til den last, hvis man sætter en stolpe i hver enden så, kan kipbjælken så ikke hvile på disse, så kan den tage vægten af gitterspær når den nederste den skæres af efterfølgende. Vil det fungere?
Vh

Du kan ikke bare skære det nederste af et gitterspær.
Resten er ikke stærkt nok i sig selv. Det skal enten forstærkes eller udskiftes med noget kraftigere.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Vedhæfter Lilleheden Spaendviddetabel

På side 8 vil det, alt andet lige, kræve en Kipbjælke af Limtræ på niveau af 165x500 mm, uden mellem understøtning.
Med mellem understøtning kan den blive væsentlig mindre.
Det kræver så søjler i hver ende, eller en gavl med tilsvarende bæreevne.

Ud fra dine opgivet mål er hældningen på ca 25°
På side 13 eller side 17 fremgår dimensionerne af Tagbjælkespær, såfremt det er Limtræ af given kvalitet.
Ud fra side 13 eller side 17 kan du så vurderer om dine nuværende spær har tilstrækkelig bæreevne, eller om du skal have monteret ekstra spær.
Hvis det blot skal forstærkes indenfra ud over den store bjælke, hvad er den bedste løsning vil du sige? 
Annonce
Det er svært sige, ud fra nuværende oplysninger, hvad der er bedste løsning.
F.eks. hvad kan de selv lave.
Kan du have mellem understøtning.
Gavlopbygningen
Mv.
Ej det er en god oversigt via Lilleheden, mange tak  👍🙏🏻 mod der er en her som jeg kan skrive videre med og kan hjælpe (mod betaling evt) at rådgive mig mht den bedste løsning til mit sommerhus? Jeg kan ikke helt lave de beregninger selv 🙈
Jeg skal heller ikke udføre arbejdet selv men det er rart at få rådgivning fra en som er upartisk da div fagfolk jeg indtil videre har talt med har deres egen måder at gøre tingene på og ønsker bare at ‘starte forefra’ istedfor ombygge og jeg tænker også ude fra det I skriver at jeg sagtens kan få loft til kip med nogle forandringer i nuværende konstruktion. 🙏🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis