Defekt motorværn på båndsav?

Hejsa LDS

Jeg har anskaffet mig en defekt båndsav til en billig penge, og har brug for hjælp til at få den op og køre igen. Saven er med et motorværn, og når jeg åbner kassen og trykker bjælken i midten ind kører motoren fint rundt. Men bjælken vil ikke blive inde, og der sker ingenting når jeg trykker på knapperne, hverken med bjælken inde eller ude. Er der nogen der kan se eller vejlede mig i om der er noget galt med monteringen, eller om jeg bare er ude i et defekt motorværn der skal skiftes? Umiddelbart synes jeg det er lidt mystisk at den eneste ledning der går i klemmen hvor startknap-fjederen (eller hvad den kaldes) sidder i, kommer fra nødstoppet men jeg har også meget lidt forstand på hvordan sådan et motorværn skal installeres :) 

Mange tak for hjælpen!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det kunne tyde på at der er magnetspolen der er defekt.
På oversiden af relæet kan du se typeskiltet på spolen. Der ståe sikkert 220 V, eller 380 V.
Er det 220 V, kunne du evt. prøve at sætte spænding på spolen fra en forlængerledning.

Søren O
Mange tak for hurtigt svar! Den magnetspole må jeg se om jeg kan få kigget på i morgen, jeg er ret sikker på der står 380 V på den.
Såvidt jeg kan se, er det et Danfoss magnetbetjent motorværn. Det skal du ikke forvente at kunne få reservedel til mere.
Du skal belave dig på at skulle købet nyt, fordi Danfoss ikke laver motorværn mere.
Motorværnet skal være magnetbetjent eller med underspændingsudløser, saven ikke må kunne starte op af sig selv efter strømafbrydelse.

fase
Når du trykker på bjælke i midten, så er du ud over alt styring. Det vil sige at du har hovedstrøm til at virke. 
Der går 1 ledning i startknap øverst , men der går også en lille stump nedenud til skrue lige ved skalaen. 
1. Det kan være nødstop knap som ikke er trukket ud,.
    Prøv eventuelt med låget taget af nødstop kassen.
2. Så kan det være manglende forbindelse igennem termorelæ
    Nogle tryk / lik med den røde knap kan nogen gange afhjælpe det 
3. Endelig kan det være spolen som er brændt af. 
    Du må måle på spole klemmer om der kommer 400 v når der trykkes på start. ( brug isoleret skaft fra skruetrækker)
Styre strømmen altså den ene fase kommer fra klemme 5 (gul lednings tylle) ned igennem nødafbryder, til øverste ende af startknap. Når der trykkes kommer strømmen derfra til termorelæ ,( lille stump ledning til klemmen ved skala ) Den anden anden af termorelæ er en lidt længere stump ledning som sidder under den ("lille stump") Denne går direkte til spolen. 
Den anden fase til spolen kommer direkte fra klemme 3 i toppen 
Denne spole har tilslutning diagonalt, hvor de nyere har begge tilslutninger i toppen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for hjælpen allesammen. Jeg kigger på de tre punkter ev elmand har opstillet der kan være galt, og ellers indstiller jeg mig på at købe et nyt motorværn.
Annonce
Er det spolen der er defekt, kan jeg sikkert hjælpe, hvis det er 220 V. 220 V spole kræver dog at der bliver ført “0” med ud i “kassen.

Søren O
Tak for tilbuddet, men det bliver ikke nødvendigt - jeg har været ude og hive ekstra grundigt i nødstopknappen, og vupti kunne jeg trække den en centimeter længere ud end jeg troede. Nu kører og snurrer det hele som det skal. Så maskinen fejler ikke det fjerneste, og nu er jeg endnu gladere for defektprisen jeg fik den for :)
Mange tak for hjælpen, det er altid godt at lære lidt mere om hvordan skidtet virker også selvom det ingenting fejler.
Jeg har hevet rigtig mange nødstop ud, i min tid som reparatør  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis