Dampspærre - to lag okay?

Jeg kunne ikke få isoleringen til at blive oppe i loftet med ståltråd osv. Efter møje og besvær brugte jeg dampspærre til det (så kunne jeg “glide” isoleringen op over uden det faldt ned. Den er absolut gennemhullet af hæfteklammer osv.

Er det et problem at der er to lag dampspærre lige over hinanden? Hvis ja, så må jeg jo pille den ned.

Hvis nej, kan jeg så ikke blot sætte dampspærre og forskalling op i samme ombæring? Synes det er umuligt at få isoleringen til ikke at bule ned med dampspærren alene (200mm og 120 mm spær). 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det går ikke , der vil dannes kondens mellem lagene
Hvis de 2 lag ligger HELT tæt sammen, burde de agere som et lag - er der afstand ml. dem, er der potentielt mulighed for fugt.  Men der er sikkert klare regler om dette.

bredker skrev den 25-09-2024 21:49:22

det går ikke , der vil dannes kondens mellem lagene

Også selvom de ligger helt tæt? Øv, men godt jeg spurgte. Uanset enklere at skifte den “rullende” nu hvor isoleringen sidder “fast”

Der kommer ikke kondens imellem 2 lag plast der ligger helt tæt på hinanden. Forudsætning for kondens er at der er luft og temperatur forskel. Ingen af delene vil der være tale om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I monteringsanvisningen til Dafa dampspærre foreskrives et overlap på mindst 20 cm. ved sammenføjninger, selv om det bliver tapet sammen, så ingen problemer.

Søren O
Annonce
Jeg er enig i at kondens ikke er et problem hvis de to lag ligger oven på hinanden. For at der kan dannes kondens skal der være noget luft der afkøles. Mængden af luft mellem to lag lige oven på hinanden er så lille at der kun er mikroskopiske mængder af vand. Det har overhovedet ingen betydning. Så man kan roligt have to lag dampspærre, så længe at de ligge lige oven på hinanden.
Tak for gode indspark. Det beroliger. For så kan jeg sætte den nye, ekstra dampspærre op samtidig med forskalling, og på den måde sparer jeg en masse hæftning og tape og kan istedet fokusere på at få det pænt, stramt men ikke for stramt og ordentligt. 

Så mange tak for dét
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis