Bedre græsplæne

Hej
Er der nogen have / plæne kyndige som kan give et godt råd til hvad jeg nemt kan gøre ved en græsplæne - er det noget med det her i september er godt at gøre noget?

Har faktisk to forskellige “problemer”

Det ene er som set på billederne en lille plæne som er enormt “bumlet”, hullet nogle steder og derudover ikke har det helt fantastisk i farven.. ​skyldes dels at den ikke har været passet ​godt - men også at der ​har gået en hund og tisset. Tænker det er der hullerne stammer fra måske

Det andet har jeg ikke billeder af men er en plæne der er mere mos end græs nærmest… hvad gør man der og er det nu der skal sættes ind?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har i øvrigt sådan en plænelufter - mosfjerner maskine stående. Har bare aldrig prøvet at bruge den 
Buler/huller kan rettes ud ved at smide en gang topdressing (fås billigt på mange genbrugsstationer) ud over plænen, og så træk feks en palle(eventuelt med lidt vægt på) hen over for udjævne plænen.
Hvis hullerne ikke er mere end 10-20 cm dybe og ikke så store, så behøver du ikke gøre andet, da græsset hurtigt vil vokse igennem topdressingen nedefra.
Men du kan selvfølgelig også smide en gang græsfrø på, for at sikre dig det går hurtigere.  

Mos er straks sværere fordi det eneste der rigtigt hjælper her er at tilføre lys... Mosser vil helst ha' det fugtigt og halvskygge. Så store træer, hække, buske der giver skygge giver gode vækstbetingelser for mos. Så overvej om "skyggerne" skal væk til fordel for en græsplæne, eller om du hellere vil have noget andet end græs.
Eller gør som jeg og elsk dit mos. Der er ikke noget så lækkert som en varm sommerdag at sidde i skyggen med bare fødder på et tykt mostæppe og nyde en kølig  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Modtaget
Kan jeg tromle det efter at have kært topdres og evt frø i hvor den er hullet/ujævn?

Ja det er et kæmpe stykke med meget skygge, så det får nok bare lov til at være det det er.. ​
asromadk skrev den 25-09-2024 16:28:04

Modtaget
Kan jeg tromle det efter at have kært topdres og evt frø i hvor den er hullet/ujævn?

Ja det er et kæmpe stykke med meget skygge, så det får nok bare lov til at være det det er..

Tromleri gør mere skade end gavn. Jo mere luftigt, jo bedre. 

PinkHenrik skrev den 25-09-2024 12:42:48

Buler/huller kan rettes ud ved at smide en gang topdressing (fås billigt på mange genbrugsstationer) ud over plænen, og så træk feks en palle(eventuelt med lidt vægt på) hen over for udjævne plænen.
Hvis hullerne ikke er mere end 10-20 cm dybe og ikke så store, så behøver du ikke gøre andet, da græsset hurtigt vil vokse igennem topdressingen nedefra.
Men du kan selvfølgelig også smide en gang græsfrø på, for at sikre dig det går hurtigere.  

Mos er straks sværere fordi det eneste der rigtigt hjælper her er at tilføre lys... Mosser vil helst ha' det fugtigt og halvskygge. Så store træer, hække, buske der giver skygge giver gode vækstbetingelser for mos. Så overvej om "skyggerne" skal væk til fordel for en græsplæne, eller om du hellere vil have noget andet end græs.
Eller gør som jeg og elsk dit mos. Der er ikke noget så lækkert som en varm sommerdag at sidde i skyggen med bare fødder på et tykt mostæppe og nyde en kølig  

Her i Nordsjælland koster topdress kassen. De uddeler kun - i perioder - kompost. Med japansk pileurt i området er det ikke uden risici 😅

Annonce
Hm ja det har jeg godt hørt. At det lidt er på eget ansvar med at tage det gratis på genbrugsstationen… her deler de ellers topdres ud gratis
asromadk skrev den 25-09-2024 19:34:34

Hm ja det har jeg godt hørt. At det lidt er på eget ansvar med at tage det gratis på genbrugsstationen… her deler de ellers topdres ud gratis

Det var ikke så alvorligt ment. Topdress er jo uanset mest sand 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis