Dimensionering af koblingsledninger til brugsvand

Hej,

Jeg skal have trukket to pex rør til koldt / varmt vand til køkkenet fra fordelerrør. Der er en vask og en opvaskmaskine i køkkenet.

Afstanden fra fordelerrør til håndvask/opvaskmaskine bliver ca. 20m. Pex rørene bliver trukket ude i et forholdsvist varmt skunk rum, da jeg ikke har nogen anden praktisk mulighed. Rørene bliver selvfølgelig isoleret.

Afstanden fra fordelerrør til fødeledning er ca. 2.5m. Det er på 4.etage lejlighed og jeg går udfra disponibelt tryk er dimensioneret korrekt.

Det som bekymrer mig er trykstød, idet jeg kan se i uponors håndbog for brugsvand, at det er ikke ligegyldigt hvad rørdiameteren er.

Havde tænkt at bruge 15mm wavin pex one R.I.R., men er i tvivl om 18mm er at foretrække.

Jeg har snakket med VVS og søgt vejledning, men der er vist forskellige meninger om 15mm er ok eller ej.

Nogen der ved noget om dette? :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du i tvivl, kan du udmærket bruge 18 mm til koldt vand. Til det varme vil 15 mm give mere mening, da vandmængden i 18 mm er væsentlig større, og dermed den tid det tager før det varme vand kommer frem bliver tilsvarende længere. 

Søren O
Vælger du samme rørdimension vil jeg foretrække 15 mm De giver rigelig med vand, og du skal ikke være bekymret for trykstød. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Søren O

Tak for dit svar :)

Søren O skrev den 24-09-2024 17:15:48

Er du i tvivl, kan du udmærket bruge 18 mm til koldt vand. Til det varme vil 15 mm give mere mening, da vandmængden i 18 mm er væsentlig større, og dermed den tid det tager før det varme vand kommer frem bliver tilsvarende længere. 

18mm til det kolde giver mening, men er i tvivl om 15mm til det varme. Kan godt følge dig i det tager mere tid at føre det varme vand frem. I Uponor brugsvand håndbog (link) anbefaler de højst 15m for 0,1l/s for 15mm på side 23. Køkkenvask står til 0,2l/s på side 22. Men nu ved jeg ikke om det er forældet, da bogen er fra 2010.

Alupex eller en anden type rør er måske en bedre ide?

Jeg har tænkt mig at bruge rørbøjler til at fastgøre tomrør i en cc. som er anbefalet.

Hej ev elmand :)

ev elmand skrev den 24-09-2024 19:13:57

Vælger du samme rørdimension vil jeg foretrække 15 mm De giver rigelig med vand, og du skal ikke være bekymret for trykstød. 

Jeg havde tænkt mig at bruge 15mm, men blev lidt i tvivl da de skriver om maksimum afstande og trykstød.

ev elmand skrev den 24-09-2024 19:13:57

Du skriver 15mm er rigeligt, er det så ud fra sandsynligheden for samtidig brug af håndvask og vandtilførsel til opvaskmaskine er lille?

Med hensyn til at forebygge eventulle trykstød problemer kan jeg installere "water hammer arrestors" og købe en opvaskmaskine med med langsomt lukkende ventiler.

Water hammer arrestors lader til at være krav i nogle dele i af USA. Kan bare ikke finde meget om det via google i DK. Nogen der ved det kaldes i DK?

Eksempel fra Watts.

Jeg har kun hørt om trykstød i meget store rør. Det kan være rør ude i gaden ell.lign. 
Det er overhovedet ikke noget vi regner på DK. 
Amerikanerne og mange flere lande har andre måder at samle vandrør. De limes sammen. Derfor er systemet svagere. Jeg har ​set det i Sydamerika. 
Selv om opvasker og håndvask skulle åbnes samtidig, så er der ingen der kommer til skade, der er blot i de sjældne tilfælde en lidt langsommere vandstrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis