Lem til krybekælder

Kære alle

Jeg skal ned i min krybekælder og trække nyt elkabel og besigtige forholdene.

Jeg ved der er 1,20 m. i frihøjde i krybekælderen, så det er helt fint.

Gulvet er klikgulv i en tykkelse af 3 cm.
Derunder er der batts-måtter.
Batts-måtterne bliver holdt op af træbetonplader som er sømmet / skruet fast på undersiden af de bærende gulvbjælker.

Jeg vil skære hul i gulv og etablere denne lem imellem to bærende gulvbjælker (lem etableres et sted hvor der aldrig er færdsel / vi aldrig går)
https://aqua-shop.dk/shop/117-lyddaempende-inspektionslem/421-skunklem--isoleret-60x60-cm---aquatrend/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6OIU9nBVMYO2j4ysxQOW1cdufFvfHyyOXruhJZaOHhaayhPvNKjlRkaAu0YEALw_wcB

Hvad tænker I om det?

Tak på forhånd

God dag
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en del erfaring med at kravle rundt i min gamle krybekælder. Den var stor, i dårlig stand og med lav frihøjde. Din er med garanti meget mere tilgivende. Men du får et par tips, som virkede for mig, som du kan overveje, når du skal derned:
- I stedet for at kravle meget langt, kunne jeg faktisk ind imellem bruge et rullebræt/"møbelhund" lidt ligesom en automekaniker
- Lys er altafgørende og hellere for meget end for lidt. Jeg var glad for malerlamper og campinglanterner med batteri. Men også en lille skarp maglite til at have i lommen
- Affaldspose, kost og fejebakke er rart udstyr, for der kan hurtigt ligge noget snavs af forskellig art.
- Støvmaske er også god - evt også briller, hvis du skal pille i noget mens du kigger opad - det kan drysse
- Kig efter spor af fugt. Fugt i krybekælderen er noget bras og skal ordnes.
- Lad være med at presse dig selv til at være dernede alt for længe. Det er ikke det mest ergonomiske, rare og arbejdsvenlige rum at være i. Tag hellere en pause undervejs.

Angående lemmen, så synes jeg da, at den ser fin ud.
Men jeg køber ikke helt idéen om at ingen skal gå på den. Jeg ville af princip aldrig sætte en lem i gulv, som jeg ikke er sikker på er egnet til gulv - altså til at gå på. For en dag sælger man måske huset, og så tænker nye ejere ikke nødvendigvis, at den ikke er til at gå på.
Beskrivelsen siger, at den er egnet til montering i loft eller vægge. Den siger ikke gulv. Det betyder ikke, at det ikke kan fungere, men at du lige skal sikre dig, at den er holdbar nok, hvis nu nogen kunne finde på at træde på den - også en person på 100 kg.

Olof skrev den 24-09-2024 14:12:34

Mange tak for dine gode input!

Ja, jeg har selvfølgelig heldragt, mundværn og briller på.
Jeg har også købt en "møbelhund" til opgaven.

Jeg skulle have beskrevet lemmens ønskede placering bedre. Den etableres under skabsstel på ben, hvori der er skuffer - så nemt kan "skjule" lemmen og tilgå den efter behov. Så det er et sted, hvor ingen kommer til at gå.

Jeg ville nok lave lemmen selv, stort set af de materialer der er der. 0x60 cm er meget lille at komme ned ad med værktøj m.m. 
Gulvet skæres pænt op, ud til 8 - 10 cm fra bjælkelag. Så skrues et bræt under gulv kant hele vejen rundt. Det skal være på sådan en måde at bræt sidder 2 - 3 cm længere inde end gulvkant. 
Du kan så samle de klikgulv stumper du har savet fri ved at sætte et par stumper brædder under. Så kan det netop lige lægges ned igen, og tages op hvis du montere et par skuffe greb f.eks. som løfte håndtag. 
Træbeton pladen skæres også til, men lidt større hul. Her behøver du kun et par brædder hen over hullet for at holde den isolerings måtte som du skal lægge ned. 
Der laves så en lille stige som du kan gå ned ad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også