Pærer springer i gammel lampe

I er så gode til at hjælpe herinde, så nu prøver jeg igen:
Hvad kan det skyldes, og hvad kan jeg mon gøre ved at pærerne springer i en ældre standerlampe? Min datter flyttede lampen, og så begyndte det. Især, hvis man lige kommer til at strejfe/bevæge den.
På forhånd tusind tak!
Helle

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis pærerne springer, er det ikke lampens skyld, men typisk er det en høj spænding, som du ikke er herre over. Måske bor du ikke langt fra transformerstationen. Det gælder typisk for glødepærer. Kan du forklare, hvilke pærer der drejer sig om?

fase
Er det ikke bare en løs forbindelse? Begynder lampen at lyse igen, hvis man skubber til den igen?

Med andre ord, er du sikker på at pæren springer? ​Skal der en ny i hver gang?
Tusind tak begge to! Lampen står hos min datter, og det var ganske rigtigt en løs forbindelse med flakkende lys....Nu skal vi bare have løst det.
   Tak for jeres venlige svar.
Man skal passe på, hvis en lampe har en løs forbindelse. Hvis det er en lampe af metal, kan man risikere at den løse ledning rammer noget metal, således at man kan få stød, hvis man rører lampen.
Hvis lampen er gammel, så kan den "fjeder" i bunden fatningen, der forbinder til enden af pæren, være blevet bøjet så meget ned, at den ikke længere har ordentlig kontakt til bunden af pæren. Det plejer dog at være ret let at få den bøjet op igen - bare husk at tage ledningen ud af kontakten først.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Mange tusind tak, det skal afprøves.
- og tak for rådet om forsigtighed.
Som det første prøv at tjekke at pæren er skruet ordentligt i.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis