isolering af gulv i skur?

Jeg er igang med at bygge et skur på 15 m2 og er nu igang med gulvet. Tanken var at jeg gerne ville bruge det som værksted, men er kommet i tvivl om hvad det kræver af isolering?

Jeg kunne godt tænke mig at have mit værktøj derude, men det skal jo helst ikke udsættes for en masse kondens og ruste. Så isolerer man det eller ej?
Planen var ikke at have det opvarmet, men jeg vil gerne have det frostfrit hvis muligt.

Så hvad laver jeg af isolering i væggene? og hvad med gulvet?

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du undlader at isolere gulvet får du lidt gratis varme fra jorden, så perioden hvor du skal tilføre varme bliver kortere. Hvis du samtidig “randisolerer”, hvor du laver lodret isolering i jorden virker jordvarmen endnu bedre.
10-15 cm. isolering i loft og væg vil normalt være et godt udgangspunkt.

Søren O
Tak, og hvis vi nu antager jeg allerede har et stor hul i jorden :) Fylder jeg det så bare op med stabilgrus? undtagen de sidste 10 cm hvor jeg kan støbe et betondæk
Afhængig af hvor dybt dit hul er ville jeg overveje en rand eller et isoleret dæk. Dels får du noget bedre styr på temperaturen, men vel vigtigere styr på kondensen med et isolerende, kapilærbrydende lag under. Vil jeg umiddelbart tænke. 
Søren O skrev den 23-09-2024 14:32:51

Hvis du undlader at isolere gulvet får du lidt gratis varme fra jorden, så perioden hvor du skal tilføre varme bliver kortere. Hvis du samtidig “randisolerer”, hvor du laver lodret isolering i jorden virker jordvarmen endnu bedre.
10-15 cm. isolering i loft og væg vil normalt være et godt udgangspunkt.

Rent praktisk, hvordan ville du randisolere - bare nogle eps (Eks 200mm) plader på højkant bag en sokkelplade? Og hvor langt ned?

peterkk skrev den 23-09-2024 14:47:33

Tak, og hvis vi nu antager jeg allerede har et stor hul i jorden :) Fylder jeg det så bare op med stabilgrus? undtagen de sidste 10 cm hvor jeg kan støbe et betondæk

Ja men isoler i yderkanten med 100-150 mm tyk flamingo plader, og gerne  min. 600 mm ned..

Har du et vindue med termorude  mod syd, vil det også give ​gratis varme.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvis du har gravet et “stort” hul i jorden, og så isolere det hele med 150-200mm og så så støbe. Har jeg ved mig, og så 170-200 i væg og loft, det holder en fin temperatur om vinteren også - det med den gratis jordvarme, ved ikke om der er nogen der har nogle reelle målinger på, eller om det kun er en lommefilosofi. For ved ikke lige hvor varmen skal komme fra, for arealet er jo overdækket, så er jo ikke solen der varmer det op..
Mange tak for jeres svar! Jeg har ca. 50 cm hul. Dertil var planen at betondæk skulle tage 10 cm, isolering omkring 20 cm og så omkring 20 cm stabilgrus i bunden for at lave en bund. 

Lyder det helt tosset? Kan jeg evt klare mig med bare 10 cm stabilgrus?
peterkk skrev den 23-09-2024 21:15:49

Mange tak for jeres svar! Jeg har ca. 50 cm hul. Dertil var planen at betondæk skulle tage 10 cm, isolering omkring 20 cm og så omkring 20 cm stabilgrus i bunden for at lave en bund.

Så ender du jo under terræn?

HrT skrev den 24-09-2024 10:48:48

peterkk skrev den 23-09-2024 21:15:49

Så ender du jo under terræn?

Beklager, tanken er selvfølgelig at det skal op i terræn, men hvis 10 cm stabilgrus var nok til at lave en fornuftigt underlag, så kunne jeg bruge 30 cm isolering i stedet for 20 cm.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis