Renovere ældre toilet, obspunkter?

Jeg vil renovere et gammelt toilet i kælderen. Jeg tror det er renoveret i 1960erne eller 1970erne. Jeg har brækket en enkelt flise ned og klæben bagpå er hvidgrå/lysgrå. Jeg synes ikke jeg kan se noget fiber forstærkning hvor det er brækket. Hvor udbredt kan det have været i privat regi at benytte en asbestforstærket fliseklæb, det ville vel næppe være førstevalget eller hvad? På gulvet er der klinker lagt i 1990erne, men der er rester er noget tidligere klinkegulv også. Det kan være endnu ældre (huset er fra 1930). Nogle steder på væggen er der en grøn og meget blank maling direkte på pudsen. Denne maling er meget sprød, nærmest emaljeagtig, og kan brækkes af i flager. Er der noget er være obs på her?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der var asbest i meget /næsten al fliseklæb indtil slutningen 70'erne. Private har i vidt omfang, haft adgang til - og brugt de samme mærker som erhverv.
https://asbest-huset.dk/fliseklaeb/

Maling fra 30'erne kan indeholde bly som var populært pga overlegen slidstyrke. Fra ca 1960-2001 var der også noget maling (mest til facade og kælder) som indeholdt asbest.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også