Hvor lang tid til rullespartel og filt?

Jeg vil have glatte vægge i et nyt hus jeg planlægger at købe, og så skal jeg jo igang med noget rullespartel og filt. Jeg har dog svært ved at vurdere hvor lang tid det tager.
Det er ca. 260 m2 væg, og det er en del af en større renovering, så der er hverken skygge- eller fodlister.
Jeg vil, som sagt, bruge rullespartel og vil have filt på alle vægge. 
Jeg er ikke håndværker, men har hænderne skruet ok på.
Mit bud er omkring 100 timer for opgave, som jeg baserer på de få tidsestimater, jeg kan finde online. Det er ca 60-70 timer til spartel og pudsning, og 30 til filt. 
Men jeg syntes umiddelbart det virker som lang tid. Det er trods alt næsten 3 ugers arbejde.

Er der noget der hjælpe med mig med, om mit estimat er passende, eller komme med et mere realistisk estimat?

På forhånd tak 

Mvh
Christian 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke nemt med et bud, det afhænger jo af hvor meget der skal spartles og slibes.
Men 3 lag rullespartel er nok ikke helt urealistisk..
Men hvilke materiale er væggene lavet af ? ​
Men ellers er 100 timer nok et godt bud, ​men opsætning af filt er ret hurtigt, når det hele er parat..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er murstensvægge, hvor der pt sidder tapet på, som bliver fjernet. Så jeg går ud fra, der en spartlet væg bag tapetet. 
Det afhænger temmelig meget af håndelaget. Et lag rullespartel + forankringsrunder og 2 lag maling ( uden filt ) burde kunne klares på 50 timer.

Hvis du vil have filt på kan 2 mand klare det på 1 dag.

Selvbygger med stort S. 
Hvis det er pudsede væge kan du godt risikere de ikke er lige, prøv at hold et langt vaterpas eller et retholt på væggene, om der er lunker eller høje steder.

Jeg har lige været igennem samme omgang i 3 rum, nogle steder så slemt at jeg måtte grovspartle før rullespartlen.
Men først fik de en let omgang med en fasadefræser, for at fjerne de højeste punkter...

Jeg brugte sådan en retteskinne til tjek af planhed, samt til at rette grovspartlen af med, det var den super god til..
Sådan en her linK

Vi prøver igen, i morgen --
Set første og tror jeg største problem er at få tapet taget af. 
Jeg har god erfaring med at strippe tapet, altså køre med noget som gennem ridser det. Bagefter sprøjter du vand på med en havesprøjte. Du giver hele værelset fra start af.
Du skal give det en douche ca. hver 1/2 time. Efter 1 par timer er tapet så løs at du kan skrabe store partier af med en bred spartel. 
Vær lidt foran og vedholdende med have sprøjte. Bliver det tørt ind i mellem så er det forfra igen. 
Altså selv om det er frokost eller øl-pause, så skal væggen holdes fugtig. 
Vandet kan tilsættes lidt opvaskemiddel. Det virker lige så godt som tapet løsner. 
Damp osv. er meget langsommere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Je_ns, tak for tippet, jeg anskaffter mig en retteskinne og går væggene igennem. 

ev elmand, jeg har fjernet tapet før, og fandt også frem til at nøglen er at ridse tapeten og opløse det med tapetoplæser eller andet 👍

Tak for jeres svar :)
Jeg har hjulpet ved et Almindeligt parcelhus tæt på Skanderborg først i Juli måned.
Her blev alle rum ordnet undtagen køkken, bad og baggang. Altså Vinkels stue, fordelings gang, 2 værelser og 1 større værelse ( 2 lagt sammen) 
Vi tog alt tapet ned samt alle lister, gerigter, afbrydere og stikkontakter fjernet. Gulve afdækket med pap og plast. 
Spartling:
Der blev hyret maler til sand spartling, og plast skinner på alle mur hjørner ( 1 dag for 2 mand ) , Slibning, og finspartling ( 1 dag for 2 mand) Filt på vægge ( 2 dage for 1 mand) 
Altså 6 arbejds dage for professionelle med proff værktøj
Spartel blev sprøjtet på med maskine og så naturligvis proff. slibemaskiner. 
Her blev der valgt proff. til den opgave da indflytnings dato var til august. 
Også Proff gulv sliber men det er jo en anden sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også