El Tavler med hele pakken til fremtiden?

Hejsa...lige en kort forklaring

Vi har ældre landbrug 63amp ind(lækkert hvis det skal bruges senere)

Tudsegammelt Elmålerskab(LK jernkasse + LK 500V 60amp tilkoblinger osv)

Spritnyt Eltavle i boligen med alt, der skal jeg ikke have noget extra(mig bekendt)

Jeg vil gerne have følgende forslag til nye tavler + afbrydere for følgende:

Ny måler tavle hvor der laves 1 stk 63amp sikring udgang, 32 og 16amp, sikringsgrupper?
hvor mange Hpfi relæer, transientbeskyttelse osv vil i sætte i denne som bliver hovedtavle?

Der kommer så nu undertavle til Teknikrummet hvor der er følgende:
Solceller 5kw anlæg, inverter, varmepumpe 16kw, solfanger med elpatron (kræver kun 230V) og 3Kw vindmølle og diverse pumper samt 12 kw batteriløsning. Invertere er Growatt samt Deye. Her vil jeg gerne have sikret plads i tavle til en extra udgang for lader til elbil.

Der er til de 2 undertavler trukket 4 x 16 + jord (alm tavle kabel) som jo skal kobles til hovedtavle(den ene er jo boligen pt)

Så mit primære spørgsmål er hvilke løsninger har i valgt? og evt noget til salg?, vi går ind for godt genbrug her:-)

PS: jeg mangler IKKE plads nogen steder og er ude efter det bedste løsninger til den bedste pris, f.eks. så kan jeg sagtens få plads til AC afbrydere til Invertere istedet for indbygget i tavle, altså der ingen begrænsninger andet end budgettet!

på forhånd mange tak og forsat go dag

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Andre herinde er bedre til at vejlede i alt specifikt material end mig (Fabrin og ev elmand for eksempel). Men jeg kan komme med mit besyv:

• Transientbeskyttelse der dækker alt. Og specielt ved dyr elektronik
  • AFD (Arc-fault detection) i sovepladser og steder hvor der ikke er særlig brandbeskyttet som eksempelvis bygninger med stråtag eller med mange dyre brandbare genstande.
  • Vil ikke anbefale dig at genbruge tavlemateriel - den autorisede el-installatør der skal lave det hele vil sandsynligvis ikke stå inde for det.
  • Overvej om andre mærker en LK kan være relevante (ABB, Häger mm.)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej Buller27...

takker der ingen dyr i udbygninger og der kommer der heller ikke, der kommer indendørs pool og så der hallen med maskiner, lift osv...dyr vi har er udedyr og på jord ikke ved denne placering

Jeg vil ikke genbruge selve tavle og ja helst nyt, det jeg var lidt ude efter om der evt var nogle som havde noget material i overskud fra projekter til billige penge f.eks...det jo ikke det bedste sted og genbruge!, sikkerhed frem for alt i den kalibre strøm:-)

Mærket er underordnet...men det må jo gerne have en rød tråd og se pænt ud også, nu alt andet skal spille godt i opstilling:-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis