Slibning af bordplade

Jeg har det her gamle bord. Som det ses på billederne er bordpladen ikke så pæn og den er falmet udenom hvor der har ligget dækservietter.
Jeg er i tvivl om hvad materialet er og om man kan slibe på det.
Jeg har slebet let med korn 120, men syntes ikke det gør en forskel.
Er der nogen der ud fra billederne har et bud på materialet og hvad jeg kan gøre for at få bordpladen pæn igen?
Alle råd tages imod med kyshånd 😀

Sanne
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det ligner en slags mahogni. ud fra det første billede med de tydelige limede planker må detvære en  massiv plade, så du kan bare slibe løs til du er tilfreds. Start med noget grovere en 120. Er det en lakeret overflade så skal lakken slibes helt ned før det bliver pænt. Sådan et bord ville jeg gi Junkers eller trip trap bordplade olie. Men så skal lakker osse helt væk. Påføres som der står på dåsen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Enig med kovas. Det ligner massiv mahogni. Det er formentlig lakeret, og for at få det pænt igen, er du nok nødt til at slibe al lak af og starte forfra. Uanset om du vil lakere eller give olie, skal al lakken væk, ellers vil der blive pletter.
Der vil blive brug for maskinkraft, og personligt ville jeg bruge en båndsliber, men det kan også lade sig gøre med en excentersliber. 
Håndslibning eller rystepudser kun hvis du har en hel weekend, hvor du alligevel keder dig.

Kurt B. Andersen
Og husk at hele bordpladen skal slibes, og ikke kun de steder hvor det ser grimt ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Helvedes meget arbejde.
Jeg ville fjerne bordpladen fra understellet of lægge den på et planf og stabilt underlag (læs: et pudset betongulv).
Derefter leje en gulvafsliber og rense overfladen af med fint slibepapir.
Indrømmet: jeg er doven.
Vær også opmærksom på, at træ ændrer en lille smule "struktur", når det bliver udsat for UV-lys. Det medfører, at noget træ kan absorbere lak, olie, voks osv. lidt forskelligt på de områder, som er hhv. blegede og ikke-blegede.
Jeg ved ikke, om det også gælder for dit træ, men jeg tænker, at det nok bliver bedst, hvis slibningen ikke bliver alt for overfladisk. Hvis det var mig, ville jeg derfor sørge for, at der udover lakken kom en lille smule træ af (i størrelsesordenen en milimeter eller to).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis