Hvordan låser jeg Mondeo 2016 op uden strøm? (centrallås kan ikke låse op)

Hvordan låser jeg Mondeo 2016 op uden strøm? (centrallås kan ikke låse op)

Min 2016 Ford Mondeo er løbet tør for strøm. Så meget at bilnøglen (fjernbetjening ikke låser op). Men der må jo være en måde at låse manuelt op?

Jeg har en lader til batteriet, men jeg kan ikke åbne motorhjelmen udefra.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Link til Youtubevideo
Hvis du ikke har en nøgle, der kan flippes ud, - så kan den skilles ad og der sidder en nødnøgle indeni.
djaydjay skrev den 21-09-2024 13:24:36

Link til Youtubevideo
Hvis du ikke har en nøgle, der kan flippes ud, - så kan den skilles ad og der sidder en nødnøgle indeni.

Tak 🙏 

Så er bilen åbnet og motorhjelmen åbnet, så langt så godt. :-)

Nu er jeg kommet så langt som er laderen er tilsluttet strøm. Jeg skal nu til at tilslutte den batteriet og lade.
Men før jeg kan det, skal jeg vælge batteri-type på laderen. Her skal jeg vælge mellem:

12V STD max 14,4V.

12V AGM max 14,7V.

12V CAL max 15,9V.

Jeg har kigget i instruktionsbogen, der står intet om det. Jeg har kigget på batteriet. Der står forskellige tal og koder, men intet om STD, AGM eller CAL?

Jeg har også forsøgt at søge på batteritypen inde på VARTAs hjemmeside. Her kan jeg heller ikke finde noget om STD, AGM eller CAL?

Betyder STD bare STandard?

Hvad bør jeg vælge?

Jeg har søgt lidt omkring typen af batterier og fundet at EFB er en mere avanceret udgave af STD som kræver ladning ved højere spænding:
https://www.rbbattery.com/efb-vs-agm-batteries-whats-the-difference/

Eller det er i hvert fald sådan jeg forstår ovenstående.... Meget af det er russisk for mig..

Der står også, at man for EFB skal have en EFB lader. Betyder det, at jeg nu slet ikke kan bruge den lader jeg har købt? Der står på den, at den er til WET, GEL, SMT, MF, CAL og AGM batterier....

Men når jeg fx på Biltema søger på EFB, så får jeg nul hits på ladere. Selvom jeg får flere hits på batterier...
Annonce
Umiddelbart vil jeg mene at det er standard, og at det sikre valg er std, som lader ved 14,4 v
Det vil der ikke kunne ske skade ved.
Jeg kan se at en Ctek lader til blandt andet EFB (og alle andre typer) lader med 14,55 V, hvilket ligger mellem dit STd og AGM, jeg ville blot lade den køre på Std.
STD er almindelig bly/syre akku som bruges på de fleste biler.
AGM er "acid/glass/mat", altså vedligelsesfrie batterier uden væske.
CAL kan du glemme, det er ret specielt (Lithium).

Men bortset fra det: glem alt liret, hvad en lader leverer er altid plus/minus en træsko. Slut laderen til. Færdig.
(Pluspolen først!)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis