Afbryder med stikkontakt

Der kom vand i den gamle afbryder under kraftig regn sidst. Afbryderen var kun til lys under halvtaget/tørrepladsen. Den har jeg pillet ned da den var 30 år gammel og utæt. Så vil jeg jo stadig gerne have lys så jeg kan se at hænge tøj op OG en stikkontakt til måske en lyskæde om vinteren.  Kan man det og hvordan??
Jeg har købt denne i jem&fix. Ledningen fra garagen er hvad jeg har at gøre godt med.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt lade sig gøre. Det kabel, der kommer med strømmen forbinder du til stikkontakten. Fasen på venstre klemme og nul (blå) på højre klemme. Så laver du en forbindelse fra faseklemmen til afbryderen. Kablet til lyset forbindes med nullen til nullen i stikkontakten. Den anden ledning forbindes til afbryderens anden klemme.
Din stikkontakt er med jordklemme og vil dermed ikke være lovlig, når der ikke er en aktiv jord.

fase
Okay perfekt. Nu har jeg lige for at illustrere at jeg har forstået hvad du skrev, samlet det midlertidigt. Ser det fornuftigt ud? Lampeledning er den til venstre. 
Hmm stikkontakt virker, afbryder gør ikke?
CABG skrev den 21-09-2024 14:10:17

Hmm stikkontakt virker, afbryder gør ikke?

Lyser lampen konstant, eller virker den ikke ?

Vi prøver igen, i morgen --
Den virker slet ikke. Og der er da strøm på den brune i afbryderen. Og der er konstant strøm på stikkontakten som jeg gerne vil have det men ingen reaktion i afbryderen. 
Annonce
Er du sikker på lampen virker? ​
Prøv at sæt de 2 brune ledninger i afbryderen sammen, lyser lampen er afbryderen defekt..
Var det mig ville jeg købe noget materiel af bedre kvalitet eks. ​link​​​

Prøv lige at kikke nærmere på forsyningskablet, om der ikke skulle være en jordledning, for det ser ud til at det er der i ​kablet til lampen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej . Nej der er desværre ikke jord i kablet fra garagen. Lampeledningen er med jord fordi der var rester tilbage fra noget andet. Så den er blot fyld. 
Men jeg prøver at sætte dem sammen. 
Og ja eksemplet med den til 266 kr er jo noget andet end 34🙃
Det er sikkert en korrespondance afbryder, så flyt den brune ledning fra stikkontakt til bunden af afbryderen.
Hvis tangenten på afbryderen vender forkert når lampen er tændt flyttes den brune ledning i toppen af afbryderen.
Til je_ns. Ja da jeg flyttede begge faser i samme klemme lyste lampen konstant både ved tænd og sluk tilstand. Jeg har købt den anden.
Til Jacob Jensen. 
Godt tip. Det virker som det skal efter jeg flyttede den brune ledning ned i bundklemmen. Så nu returnerer jeg den til 266,- kr igen. Konstant strøm på kontakt og tænd/sluk på afbryder 👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis