Udvide med ekstra radiator - kobber til pex?

Jeg har centralvarmeanlæg (gulv og radiatorer), hvor radiatorernes 2 kredse kører over loftet i kobberrør og med kobberrør ned til rummenes radiatorer. Der sidder automatudluftere på loftet (som ikke er frostfrit, men de er rørskåleisoleret og er fra før vi overtog huset).

Nu vil jeg gerne have en radiator ud i det isolerede skur (som overholder BBRs regler for 5-15° opvarmning og da vi har pilleovn er det “gratis” ift el). Skuret er monteret på husets gavl.

Jeg ser tre muligheder:
- koble to strenge pex rør til eksisterende kobberrør henover loftet, trække den 5 meter og koble dem til en radiator. Fordel: rør mv kan skjules i loft/væg i skur.
- samme som ovenfor, blot med kobberrør som føres synligt på gavlens ydermur inde i skuret.
- koble via kobberrør indvendigt i rummet på skurets inderside (som dog giver lidt mere rør på væggen indenfor.

Er dette noget en lægmand selv kan lave (pænt) eller er det prof arbejde? ​
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et arbejde som du gerne selv må lave.
Du du i forvejen har rør på loftet, ville jeg vælge løsning 1. Sørg dog for at rørene bliver isoleret ordentligt. Du skal placeres på den varme side af din isolering, helst helt nede ved din loftbeklædning.

Søren O
Søren O skrev den 21-09-2024 08:44:09

Det er et arbejde som du gerne selv må lave.
Du du i forvejen har rør på loftet, ville jeg vælge løsning 1. Sørg dog for at rørene bliver isoleret ordentligt. Du skal placeres på den varme side af din isolering, helst helt nede ved din loftbeklædning.

Tak, er det fint nok med klemfittings og 15 mm rør i rør? Og er det forbudt med en balofix deroppe nede i isoleringen? (Så kan jeg gøre det i etaper hvis jeg pludselig mangler et eller andet)

Jeg kan få dem ~250mm ned og derudover ligge ekstra batts henover.
Du må godt montere afspærringsventil (f.eks. Ballofix). Hold lige øje med samlingerne når du har fået vand på anlægget, så du er helt sikker på at alt er tæt.
250 mm isolering over rørene er fint.

Søren O
Super. Tak
Fint med Balofix e.l.
Men hvis du monterer det hele, og gemmer tilslutningen til sidst, så kan du kun vanskeligt mangle noget😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 21-09-2024 21:11:11

Fint med Balofix e.l.
Men hvis du monterer det hele, og gemmer tilslutningen til sidst, så kan du kun vanskeligt mangle noget😇

Sandt 😂

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis