Er min facade til at rede?

Hej alle lds'er

Jeg er lidt på bar bund med facaden på mit hus, det er gammelt fuldmuret 1904 med oprindelig tyndpuds og kalk. Men på et tidspunkt er der en der fik ideen at huset skulle males, og have nye vinduer, som har resulteret i to af siderne er pudset op på ny og på gavle er der pletvis pudset og huset er derefter blevet malet..

Jeg vil så gerne have huset tilbage til sit kalkede udtryk jeg ved bare ikke hvordan. Nogle steder er det lykkedes mig at banke et tyndt sprød lag af puds og maling af så jeg er inde ved det originale igen. Det har indtil videre bare fået en gang kalkmælk. men andre steder med "nyere puds" kan jeg slet få det af uden at jeg er helt inde og banke i overfladen af stenene. Helt i top af gavl ser det også ud som om der nærmest er malet direkte på stenene. Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg kommer igennem det her malings og hårde puds Helvede?

Dbh den effektive 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man ikke er ude i at hverve nogen til en prof facaderensning så tror jeg man er nødt til at fjerne det mekanisk med eg facadefræser, kræver ssv ny tyndpuds bagefter, eller evt cempexo direkte på mursten afhængigt af hvilket udtryk du ønsker.
Et andet skud i bøssen kunne evt være en hedvandsrenser, du kan selv teste på et lille sted for at se om damp 'bider' på malingen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men hvis jeg fræser facaden så kommer jeg jo til at file alt brændhuden af stenene, er det ikke kritisk?
På de to sider af huset er der en stor del ny puds som virker til at være meget cement holdig, det skal jeg jo have helt væk for at kunne pudse med kalkmørtel og kalke, så huset kan ånde igen

Dbh den effektive 
Jeg ville kun fræse der hvor der var pudslag under, hvis det er maling direkte på mursten må der nødvendigvis noget kemi til såfremt man ikke kan pudse/male ovenpå.
Ift eg afrensning af grafitti bruger mange professionelle vidst nok soda-blæsning hvis en hedvandsrenser ikke kan klare det, men begge dele er noget de fleste private ikke ligger inde med.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også