Afløb - tilkobling til gammelt jern rør (~ø48)

Hej

Jeg har et gammelt afløbsrør i jern, som jeg gerne vil koble noget PVC på, så jeg kan fortsætte med hh/pp rør.

Der skal kobles en bryggers vask + vaskemaskine & tørretumbler på afløbet.

Jeg har tidligere haft en grå skydemuffe med gummi membran sat på, som kan gå uden på røret - men det er ikke optimalt, da det er svært at gøre tæt, og den ikke er spændt fast.

Jeg kan se, at man kan få en reduktionsmuffe* som sidder indvendig - 40mm->32mm (link). 

Min bekymring er, er det smart at reducerer helt ned til Ø32 ? 

Findes der en eller andet manchet, som kan sættes uden på røret, så jeg kan fortsætte med Ø40 rør, som spændes fast ?  Alternativ, kan man få en muffe der kan limes på, så man kan køre videre derfra?

Og...  er min bekymring om Ø32 mm ubegrundet ift. til hvad afløbet skal trække?

Jeg vil gerne have lavet en "rigtig" løsning som er spændt ordenligt sammen.

*Jeg er faktisk i tvivl om denne reduktion vil passe, da mit rør ser ud til at være ca. ø42 indvendig

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om denne er godkendt til dette brug, men jeg tror den vil kunne løse opgaven :
Link 50 - 40 mm​​​
Ja noget i den stil hvis det kan fungere, bare uden en reduktion. Men om det er den rigtige løsning ved jeg ikke. 

Jeg har fundet denne en "Gummikobling 40-50" - det virker måske som sådan noget som kunne gå. Spm. er bare hvordan jeg få fat i den.

Alternativ kunne måske være, hvis man kunne få en omløber der kunne gå ned over mit jernrør, og så en konisk pakning, der kunne spændes på en Ø40mm overgang - men den kombi har jeg ikke kunne finde. (Hvilket får mig til at tro, at det ikke er den rigtige vej at gå)

Ja en Fernco kobling er en lovlig løsning, de findes også i grå, hvilket nok ser bedre ud hvis den er synlig..
lINk
(findes også i en "lige" udgave 38-45mm  Link)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-09-2024 11:13:46

Ja en Fernco kobling er en lovlig løsning, de findes også i grå, hvilket nok ser bedre ud hvis den er synlig..
lINk
(findes også i en "lige" udgave 38-45mm  Link)

Super tak! 😀

Jeg er endt med en en ligende løsning, med en manchet der spændes fast med spændebånd på begge rør. Det fungere perfekt og var præcis det jeg søgte.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis