Vejen til en god kælder

Hejsa,

Jeg står over for en renovering af vores kælder, som i de 3 år vi har haft huset ikke har voldt problemer med fugt eller lign. Huset er et klassisk 70’er hus. Vi har 218cm fra betonlag til loft i kælderen.

Vi påregner at lægge gulvarmeplader (evt. Nordic Fos), samt opsætte indvendigt isolering på væggene (evt. H-H blokke). Vi tænker derudover, at opsætte et par DUKA ventilatorer. At bryde gulvet op og alt det som følger med, er ikke en mulighed for os. Det kræver bl.a. understøbning af sokkel mv.

Nuværende gulvopbygning: 3cm slidlag, 7cm beton, plastfolie, 20 cm perle eller nøddesten.

Spørgsmål

Vil det være et problem at lægge en radonspærre på betongulvet, nu når der i forvejen ligger noget plastfolie lige under betonlaget? Evt. hvilken type radonspærre? 

I forhold til vedlagte tegning af forventelig opbygning af gulv og vægge, bør vægisoleringen så føres ned til beton gulv før gulvpladerne lægges ud? Eller omvendt? 

Har nogen lavet en anden og bedre løsning på at få stoppe så meget isolering i gulvet uden at spise for meget at lofthøjden? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at kaste grus i maskineriet, men gulvvarme i et uisoleret kældergulv er bare på alle måder en dårlig ide.
H-H blokke er heller ikke at anse som isolering.
Din betonplade er allerede radontæt.

Jeg ville droppe tanken helt, og bruge kælderen til det en kælder er tiltænkt. Dvs. opbevaring af skrammel.

Selvbygger med stort S. 
Hej Superdiy,

Jeg er klar over der findes bedre løsninger, men de løsninger som der bliver udbudt af div. firmaer med gulvvarmerplader med isolering, er de bare ubrugelig, i forhold til varmetab mv.? 

Ang. H-H blokke har jeg nok formuleret mig, så det kunne mistolkes hvis man ville det. Der er tale om H-H comfortblokke. (Det kunne også være lign. løsninger fra andre producenter)

Men tak for ​dit input :) 

Gulvvarmepladerne i xps er sindsygt smarte ift. hvor nemme de er at lægge, men har intet med isolering at gøre.
Isoleringstykkelsen under varmeslangerne er højest 5 mm.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis