Støbemix som drængrus?

Hejsa,

Jeg skal til at plante et par meter hæk og vil gerne lave dræn i brunden, men kan desværre ikke finde decideret drængrus i mindre mængder end 1m3. Jeg har derfor kigget efter alternativer og mit bedste bud er støbemix - det indeholder ikke ler og er rimeligt groft og kan fås i 15 L sække. Kan det gå an?

Mvh.
Martin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil godt kunne bruges..
Men du kan også købe ærtesten i poser a 20 kg, det vil være mere effektivt.
Her fra Silvan, men mon ikke ​andre byggemarkeder har det også..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du med dræn mener at du vil smide et lag grus i bunden af den grøft du graver til at plante i så vil jeg råde dig til at spare pengene. Det vil ikke have nogen gavnlig effekt, hvis det gør nogen forskel så vil det reducere mængden af ”god jord” som dine hækplanter har adgang til.

Et dræn skal have et sted at komme af med vandet for at gøre nogen forskel. Det vil sige du enten skal grave en kanal under jorden som kan lede vandet væk, tror det kaldes et fransk dræn, eller hvis du som mig, har lerjord og traktose som hindrer nedsivning, kan du lave søjledræn hvor du kommer så langt ned at du kommer til jord/gruslag som kan lede vandet væk.

En anden måde at plante i vandlidende jord er at plante i en forhøjning så  rodhalsen ikke står under vand, det giver planterne en lidt større chance for at overleve.
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 19-09-2024 10:29:55

Hvis du med dræn mener at du vil smide et lag grus i bunden af den grøft du graver til at plante i så vil jeg råde dig til at spare pengene. Det vil ikke have nogen gavnlig effekt, hvis det gør nogen forskel så vil det reducere mængden af ”god jord” som dine hækplanter har adgang til.

Et dræn skal have et sted at komme af med vandet for at gøre nogen forskel. Det vil sige du enten skal grave en kanal under jorden som kan lede vandet væk, tror det kaldes et fransk dræn, eller hvis du som mig, har lerjord og traktose som hindrer nedsivning, kan du lave søjledræn hvor du kommer så langt ned at du kommer til jord/gruslag som kan lede vandet væk.

En anden måde at plante i vandlidende jord er at plante i en forhøjning så  rodhalsen ikke står under vand, det giver planterne en lidt større chance for at overleve.

Ja du har ret, så snart mit 'drænlag' er fyldt op med vand og det stadig ikke kan løbe væk så vil det stige op over rødderne på hækken. Men projektet begynder at blive lidt omfangsrigt hvis jeg skal etablere en faskine med drænrør osv. for 8m hæk :D
De tidligere ejere samt naboen har plantet en ligusterhæk for fem år siden der bare ikke gror og ser meget sølle ud, så jeg gætter på at jorden er for våd. Jeg vil prøve at grave ned og se hvor langt nede der kommer grus eller lignende og lave et søjldræn sammen med drængrus der vil effektivt vil kunne få det væk. Tak for inputtet!

@je_ns tak for inputtet og jo de vil nok være mere effektive (og billigere :D) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis