Stål i fuge, som overligger

Hvis jeg lægger 2 x tentorstål ind i en fuge. 
Kan det så sidestilles med en muroverligger ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bare lægger stålet i fugen så falder de nederste sten ned. 
En muroverligger består af en række sten, hvor der er indlagt tentorstål og støbt fast med hård beton. 
Man lægger en række sten op, og skærer 2 riller i dem på den flade side.
 2 cm fra kant 1 cm rille 4-5 cm imellem, 1 cm rille 2 cm fra kant altså ialt 11 cm 
lægger dem ud med korrekt fugeafstand, 
1x1x5cm flamingo i kanten af fuger så der bliver plads til den korrekte fuge, 
lægger tentorstål ned i riller og fylder efter med tynd beton vælling. 
Efter 4-5 dage kan den forsigtig lægges op. Husk at bære den så vidt mulig på højkant, og støtte på midten under op muring. Den er først stærk når der mures 2 - 3 skifter ovenpå. 
Eventuel lægges de ud på en overflade som buer en smule op på midten.
Jeg har lavet det nogle gange hvor det var gamle sten der skulle bruges, så de passede til muren. Sidste gang jeg prøvede var det 2,5 m længde men med støtte mur på midten. ( 2 vinduer med lille afstand) De blev lavet på stedet med opklodsning i vindueshullet. 
Sidder endnu uden problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du vælger at ligge armering ind, så køb noget i rustfrit..
Over tid kan rusten armeringsjern give problemer..

Man kan godt selv lave en overligger, eller ​få lavet en af egne sten.

Der er en god tråd om emnet her---   ​LINk​​​

" sakset fra tråden "
Du kan godt selv støbe sådan en overligger hvis du vil!  Skær 2 riller ned i en række på 7 mursten (længde 1584 mm) og støb 6 mm. rustfri tentorstål ned i rillerne i en stærk cementmørtel (cement+sand ca. 1:2,5) Overliggeren skal have lidt pilhøjde på midten på ca. ½ cm. Så læg stenene op på et bræt der buer lidt op på midten. Læg så små mellemstykker på 12 mm. af flamingo i fugerne inden du støber så cementmørtlen ikke løber ud.  Den skal være forholdsvis tynd for at få en ordenlig vedhæftning. Hvis du har flere spørgsmål så skriv endelig

Vi prøver igen, i morgen --
Ja ved ydermur specielt er det en god ide med rustfri stål. 

Hvis åbning er omkring 1m.er det ikke et problem to brædder med et søm i hver ende 12 mm. inde, brædderne hænges på højkant i åbningen. Derefter lægges der sten hen over brædderne med fyldte studser, Derefter 2 stk. tentorstål og så mureres der som normalt fugen ved sømmet kradses ud så er det let at fjerne brædderne senere. Sådan lavede man for det  meste overliggere da jeg blev udlært.

Annonce
Mange gode indslag og gode historier. Kan særlig godt lide Johnms indslag. 
Jeg var lige ved selv at lave en overligger, men endte med at købe en, da den ikke kommer til at være synlig. 

Oodagede lige, at murbinderene der blev lagt i for 125 år siden er mildest sagt rustet op. Er det noget jeg skal være bekymret for?
I mit hus består overliggere over døre af 2 sammen tømrede 3/4" brædder. Det holder fint, men er ikke nem at pudse på uden at dette revner

ev elmand skrev den 18-09-2024 23:33:23

I mit hus består overliggere over døre af 2 sammen tømrede 3/4" brædder. Det holder fint, men er ikke nem at pudse på uden at dette revner

Så har jeg luksusudgaven 2x4" tømmer   over inderdørene i den del af huset som er fra 1959...

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns Du har jo så et meget nyere hus. Vores er fra ca. 1916. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis