Gulvvarme uden beton 20 cm til klaplag

Jeg overtager et hus fra 70'erne og skal have lagt gulvvarme. Der er ingen isoleringen under klaplaget og vil blive alt for omfattende at bryde det. 
Der er 20cm fra parketgulvet til klaplaget og tænker at bruge de 20cm til at etablere let gulvvarme.

Jeg er lidt i tvivl om produkter og materialer. Jeg synes kingspan er for dyrt og udtænke en løsning som jeg ikke er sikker på om er en god ide.

Gulvopbyning

trægulv/laminat
60mm Sundolit c80 med indfræset varmslanger
Radon/fugtspærre
70mm Sundolit c80
1cm afretningslag


Jeg er stadig i ide fasen og er åbent for alle bud. Dog ​ønsker jeg ikke at støbe.

Tak på forhånd :)


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal op og have trykstyrke 250 i flamingoen hvis du skal etablere let gulvvarme..
130mm er ikke meget isolering, bliver en dårlig løsning økonomisk tænker jeg - dyrt og etablere - uden og spare noget på varmeregningen (måske tvært imod) 
Velkommen på siden  

Tænker ikke klaplaget er så plant, at de kan nøjes med 1 cm til afretning..

Hvor tyk er klaplaget, tænker ikke det er det store problem at bryde det op, og grave ud, hvis du laver det selv er det ikke voldsomt dyrt.

Ellers vent til du får råd, et hus uden gulvarme er da ikke det store problem...

Vi prøver igen, i morgen --
Gulvvarme i sig selv sparer sjældent på varmeregning, men det er bedre komfort. 
Det er en udmærket plan du har, men som skrevet i forrige indlæg skal du have højere trykstyrke. 
Isolerings evne er ikke optimal og der kan være problemer med at klaplaget ikke er glat og vandret. 
Jeg har selv lavet noget lignende i køkken, men der har jeg dog hugget op og gravet ud til korrekt dybde. Jeg kunne ikke lige finde Sundolit s250 så del blev s150. Det bærer køkken med køleskab osv. 
Der er fræse i flamingo, og så varmefordelings plader og gulvspånplader. Øverst linolium.
selv jeg var meget omhyggelig med at afrette bund inden flamingo, måtte jeg alligevel "snyde" lidt ved at lægge nogle masonit plader ind for at nå rette højde.
100 mm Sundolite er kun 98 mm. Og når det er flere lag så tæller den tolerance også. 
Der er mange som ser ophugnings  arbejdet som noget helt umulig. Det er slet ikke så svært, og man får det lavet ordentlig fra start. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Får muligvis en vis legemsdel i klaskehøjde, men din opbygning er ok.
Især fordi du ved hvad du laver.

Men en ting skal du tjekke meget nøjagtigt. 

Går der kloakrør under, hvor du laver gulvvarme, så skal du grave disse fri og isolere dem godt.
Løbende vand fra kloakrør suger varme som en støvsuger suger luft......

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tror at din konstruktion med Sundolit lige under trægulve vil komme til at hoppe op og ned når du går på det og placerer tunge ting i den ene ende af rummet - så vil den anden ende af trægulvet løfte sig.

Vil anbefale at bryde klaplaget op og så hælde nogle cm leca-nødder + 250mm flamingo + PE-folie, og så rionet med slanger og 10-13 cm beton ovenpå som afrettes samtidig.
Herefter 3-6 mm stødplader og så trægulv øverst.
Annonce
Martin.v skrev den 18-09-2024 05:15:05

Du skal op og have trykstyrke 250 i flamingoen hvis du skal etablere let gulvvarme..
130mm er ikke meget isolering, bliver en dårlig løsning økonomisk tænker jeg - dyrt og etablere - uden og spare noget på varmeregningen (måske tvært imod) 

 Trykstyrke 250, modtaget! Jeg havde ellers en ide om at trykstyrke c80 var fint til formålet. Umiddelbart ikke.

Jeg skal alligevel skifte gulv, det der er der nu er super grimt og huset har radiatorer og gulvkonvektorer som er virkelig grimme at se på. Så det er ikke så meget besparelsen men "moderniseringen" jeg går op i. Det er ok for mig at jeg ikke sparer en del penge ved at lægge gulvvarme. Hader fodkulde!




je_ns skrev den 18-09-2024 10:53:51

Velkommen på siden  

Tænker ikke klaplaget er så plant, at de kan nøjes med 1 cm til afretning..

Hvor tyk er klaplaget, tænker ikke det er det store problem at bryde det op, og grave ud, hvis du laver det selv er det ikke voldsomt dyrt.

Ellers vent til du får råd, et hus uden gulvarme er da ikke det store problem...

 Tak! I har allerede taget godt imod mig :)
100kvm af bygningen er 8cm og 30 kvm er 10.

Jeg synes det er et omfattende arbejde, at skulle fjerne 40+ cm op af jorden og derefter også bruge penge på uderstøbe væggene. Det er væggene der er problemet for mig. jeg vil helst undgå at skulle rive ned. Jeg har ikke råd og har ikke mulighed for at fjerne gulv senere. Overtager huset 1. februar og har 2-3 måneder til at det skal stå klart til indflytning.




ev elmand skrev den 18-09-2024 10:58:21

Gulvvarme i sig selv sparer sjældent på varmeregning, men det er bedre komfort. 
Det er en udmærket plan du har, men som skrevet i forrige indlæg skal du have højere trykstyrke. 
Isolerings evne er ikke optimal og der kan være problemer med at klaplaget ikke er glat og vandret. 
Jeg har selv lavet noget lignende i køkken, men der har jeg dog hugget op og gravet ud til korrekt dybde. Jeg kunne ikke lige finde Sundolit s250 så del blev s150. Det bærer køkken med køleskab osv. 
Der er fræse i flamingo, og så varmefordelings plader og gulvspånplader. Øverst linolium.
selv jeg var meget omhyggelig med at afrette bund inden flamingo, måtte jeg alligevel "snyde" lidt ved at lægge nogle masonit plader ind for at nå rette højde.
100 mm Sundolite er kun 98 mm. Og når det er flere lag så tæller den tolerance også. 
Der er mange som ser ophugnings  arbejdet som noget helt umulig. Det er slet ikke så svært, og man får det lavet ordentlig fra start. 

 Du har lavet noget af det samme blot med mere isolering kan jeg forstå? Hvordan står gulvet til idag? er det stadig plant?
Jeg har et gitterspærstag som hviler på ydermurene og som er stabiliserende med de indre vægge. Jeg finder det svært, at jeg skal understøbe/isolere under væggene fordi de hviler allesammen på terræn, plus at jeg skal være sikker på, at opbrydning af terræn ikke svækker konstruktionen. 




shortcut skrev den 18-09-2024 13:48:36

Får muligvis en vis legemsdel i klaskehøjde, men din opbygning er ok.
Især fordi du ved hvad du laver.

Men en ting skal du tjekke meget nøjagtigt. 

Går der kloakrør under, hvor du laver gulvvarme, så skal du grave disse fri og isolere dem godt.
Løbende vand fra kloakrør suger varme som en støvsuger suger luft......

 Tak, jeg lærer stadig og håber at kunne finde den bedste løsning.

Afløb til kloak er på ydersiden tæt på ydermuren. Jeg har tilføjet et billede af afløbene.




Thomas_Mygind skrev den 18-09-2024 15:18:16

Tror at din konstruktion med Sundolit lige under trægulve vil komme til at hoppe op og ned når du går på det og placerer tunge ting i den ene ende af rummet - så vil den anden ende af trægulvet løfte sig.

Vil anbefale at bryde klaplaget op og så hælde nogle cm leca-nødder + 250mm flamingo + PE-folie, og så rionet med slanger og 10-13 cm beton ovenpå som afrettes samtidig.
Herefter 3-6 mm stødplader og så trægulv øverst.

 Mit problem med at bryde klaplaget er, at det skal opfylde br18 krav om "nybyg". Så skal jeg til at slå vægge ned eller understøtte dem på en eller anden måde, det bliver alt for omfattende arbejde for mig.

Hvorfor tror du at du skal understøbe ?

Ret sikker på at din fundament går 100 cm ned - men bunden af klaplaget stadig er mindst ½ meter over det nedderste fundament. Når du har fjernet klaplaget - så kan du stadig grave yderligere 30 cm væk uden det påvirker dit fundament.
Thomas_Mygind skrev den 18-09-2024 20:13:42

Hvorfor tror du at du skal understøbe ?

Ret sikker på at din fundament går 100 cm ned - men bunden af klaplaget stadig er mindst ½ meter over det nedderste fundament. Når du har fjernet klaplaget - så kan du stadig grave yderligere 30 cm væk uden det påvirker dit fundament.

 Det jeg mente  var opgavens besvær, ved at isolere under alle vægge :) beklager.

Som jeg skrev, så brugte jeg S150 selv om jeg godt ved at kravet er S250.
Der er ikke noget som helst ændring at se her 4 år efter, ingen revner ved fuger hverken ved gulv eller over køkkenbord. Stadig samme højde som det gulv som det ligger op imod. 
Gulvet vil ikke gynge eller poppe op i den anden side af rummet. Det er jo ikke "vandsengs madras der lægges under gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand
Skal lige høre om de masonitplader du lagde ind i din konstruktion - var de lagt øverst, ovenpå sundolitpladerne ?
Tænker at de måske er med til at stabilisere når man går oven på konstruktionen - så bevægelser ikke forplanter sig til modsatte side af rummet. Altså så gulvet løfter sig i den modsatte side ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis