Indsugning til ældre Genvex

Hej med jer:)
Er lige blevet medlem her på siden, og har lige et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med at svare på:)

Jeg er lige flyttet ind i et Hosby hus fra 1980, og der er installeret et varmegenvindings anlæg fra Genvex også fra 1980.
Men indsugningen til anlæget kommer direkte nede fra krybekælderen, hvilket resultere i at luften der bliver fordelt rundt i huset lugter af kælder!
Er det muligt at føre et rør fra indsugningshullet ud i soklen og montere en indsugnings ventil? Og hvis ja, har det så nogen betydning at luften der så vil blive suget ind om vinteren er meget kold?
Håber det giver mening og at i kan svare på mine spørgsmål.
Sig endelig til hvis i evt. ​vil se nogle billeder :)
på forhånd ​tak
Mvh Thomas

Mvh Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du kan fint flytte det så der tages frisk luft ind. Det er langt det mest almindelige. Det eneste du skal være opmærksom på er en vis afstand fra indsugning og til udblæsning. Omkring 3 m. er tilstrækkelig. 
Jeg har lavet masser af målinger på virknings grad ved at tage luft ind fra tagrum kontra direkte fra det fri. Når solen står direkte på taget er der ofte varmt oppe på lofts rum, så det giver da en vis effekt, men kælderlugt skal man ikke have i sit hus selv om det kunne spare nogle kroner om året.
Du vil så til gengæld ikke få lige så storluftskifte i kælderen, men det må du holde øje med og så eventuel sikre på anden måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Erik:) min udblæsning sidder ca. 2,30 cm oppe i gavl muren, tænker du at det ville være for tæt at placere indsugningen i soklen under, selv om at udblæsnings luften ryger op ad?
mit anlæg står i et teknik rum i stue etagen og ingen rør er på loftet kun i krybekælderen:)
Jeg har ventilations riste ​i soklen til krybekælderen hele vejen rundt om mit hus, men ja så må jeg jo holde øje med om det er nok.

Mvh Thomas
Det skal nok være ok. Det er jo sjældent at det er helt vindstille. Skulle det ske at der suges en smule udblæsningsluft ind, så er det jo på ingen måde skadelig / giftig.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
​Tak for svar:) og god aften.

Mvh Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis