Støbe fundament med fundablokke på.

Hej Folkens :)
Jeg er ved at lave 2 nedgravede parkeringskældre, og jeg er nået til fundaments støbningen.

Jeg har 3 spørgsmål (det ene tror jeg, at jeg har svaret på).

1. Hvor længe kan man sætte fundablokke i frisk beton? Altså hvor lange fra det er hældt ud til det er størknet så meget at man ikke kan få blokkene på plads?

2. Jeg har en støbe forskalling sat op, jeg tænker at lave en tegnet kan hele vejen rundt, så jeg kan holde øje med fundaments højde. Giver det ikke bedst mening, jeg tænker ikke at jeg har tid til at gå og laser måle når beton pumpen er i fuld sving :D

3. Hvor længe tager det at sætte fundablokke i for 2 x 50m2 bygninger det er jo ca 56 Meter så det dobbelte antal fundablokke :)

Jeres erfaringer modtages med kyshånd :)

Mvh

Morten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Afhænger meget af vejret. Hvis det er i dag har du i hvert fald et par timer.
2. Normalt har man rømmet jorden af minimum på indersiden til færdig betonhøjde eller tæt derpå. En støbeforskalling til en betonrende giver ikke megen værdi, ligsom der går mange materialer til.
3. Afhænger fuldstændig af højden og hvor kompliceret formen er. Hvis det er 2 firkanter med 2 i højden hvor målene passer med hele blokke, tager det ikke mange timer.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar, det bliver fredag, så det er ca. vejret som i dag :)

Der er en grund til forskallingen i den ene side, der er lavet dræn på den anden side af forskallingen, da jeg ikke ville have plads til at lave det, når fundament er støbt, det er ulempen ved at lave noget i et kæmpe hul i jorden :D

Der er bare 2 firekanter med kun et lag i højden, hele humlen er hvor mange vi skal være til at sætte blokke ;)

Mvh

Morten

Du skal jo have forberedt det ordentlig inden, så fundablokke står tæt på hvor de skal bruges. Snor skal være trukket så den er 3 -5 mm over og 3 - 5 mm uden for øverste kant. 
Eller der er forberedt med søm så snor kan sættes op  hurtig. Man skal ikke til at bruge laser osv. på det tidspunkt. 
Du kan tegne hvor beton skal gå til, men når man støder ned i beton eller bruger vibrator så synker det lidt, så der skal være lidt ekstra. 
Kommer men i bekneb med for meget så smides det blot tilbage i de fundablokke som er sat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for indput, der er forberet med søm, så snore hurtigt kan sættes op, men de skal nok lige rykkes 5 mm ud, så de ikke er ren ydrekant. Og paller med fundablokke står midt i "bygningerne".

Ok så fortsætter jeg med planen og Tegner det op på forskallingen :)
Tak for gode input som altid herinde :)

Mvh

Morten

Fundablokke kan lægges ud langs sokkel, evt. 2 oven på hinanden, Så skal man ikke gå efter dem, men blot række over og tage en og sætte på plads. 
Du skal ikke rykke dine søm, men sætte rød ? tape på dem så du ved at det er sokkel kant. Så sætter du nye søm til det her brug. 
Grunden til at snor skal have lidt afstand er at den ellers nemt kan komme til at røre sokkel. Så kan du ikke regne med den 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis