Alternativ til fjernvarme

Vi har fjernvarme i vores hus (1 plan 160 kvm) men det er jo helt vildt så dyrt det er når man ser på det.

Faste årlige udgifter før vi modtager så meget som en dråbe fjernvarmevand = 4600 Kroner og vi bruger så 8 MW til at opvarme huset og så videre. De koster 695 kroner pr MW så varmen koster årligt 5560 Kroner og en årlig samlet varmeregning på 10.160, hvilket giver en reel MW pris på 1270 Kroner.

Vi har gulvvarme i hele huset og en gennemstrømsvandvarmer.

Findes der noget, som, med årlige besparelser bliver rentabelt for os i forhold til dette, jeg syntes et er sindssygt dyrt.

Jeg aner ikke hvad de forskellige ting koster, men kunne man nu f.eks spare 5000 om året på noget som kostede 50.000 og så helt droppe fjernvarmen, så ville det jo være perfekt :)

PS. Vi har solceller, så vi kan næppe få noget refusion for forbrugt strøm, men til gengæld har vi jo så "billig strøm" i 4-5 måneder af året, hvor solcelleanlægget, koblet med en 15KW batteripakke gør at vi ikke rigtigt køber noget strøm fra nettet og "kun" betaler det vi kunne have solgt strømmen for.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmepumpe kan du selv sætte op for ca. 50.000 kr i alt - regn med at det holder 10-15 år.
Hvis du har en COP på 4 på VP - så skal du bruge 10160/4=2540 kWh. Hvis du antager at du allerede bruge 4000 kWh til huset til alm EL - så koster det dig ca. 1.2 kr/kWh for hver kWh over 4000 kWh/år ==> +3000 kr/år i strøm udeover det du bruger i dag med fjernvarme.
På DBA.dk kan du for tiden købe Milton-VP for ca. 30.000 kr. Men regn med elektrikker og smådele for yderligere 10.000 kr.
160 kvm hus med en årlig udgift til varm vand og opvarmning på lidt over 10.000 kr. kalder jeg billig. 

Thomas Mygind: Man kan ikke dividere årlig udgift i kr. med 4 og får et resultat i Kwh. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Thomas_Mygind skrev den 15-09-2024 22:34:44

Varmepumpe kan du selv sætte op for ca. 50.000 kr i alt - regn med at det holder 10-15 år.
Hvis du har en COP på 4 på VP - så skal du bruge 10160/4=2540 kWh. Hvis du antager at du allerede bruge 4000 kWh til huset til alm EL - så koster det dig ca. 1.2 kr/kWh for hver kWh over 4000 kWh/år ==> +3000 kr/år i strøm udeover det du bruger i dag med fjernvarme.
På DBA.dk kan du for tiden købe Milton-VP for ca. 30.000 kr. Men regn med elektrikker og smådele for yderligere 10.000 kr.

Er det så en luft til vand eller luft-luft? 

Vil helst have det i gulvet som nu. 

Tænker på L/V. 
L/L giver ikke god komfort - og larmer for meget.
Der er mange områder hvor det er tinglyst med pligt til at aftage fjernvarme. Er det  tilfældet hos jer, så skal i stadig betale det faste bidrag uanset om i slet ikke aftager noget varme.
Varme prisen er 695 kroner pr MW Det vil sige 0,695 kr. pr Kwh ( 1,270 kr. hvis du kan melde dig helt ud.) Det er så den pris et andet varmesystem skal konkurrere imod.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
160 kvm villa til under 1000/kr i varme/md er da billigt. 
Jeg bor i samme postnummer og giver 675 kr/md i a´conto for varme for en lejlighed på 63 kvm.

Løbende renovering med energivenlige tiltag er den bedste løsning for dig.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
10.000 i varme for et hus på 160 er ENORMT billigt prøv at søge på hvad det koster andre steder tro mig det er i den billige ende, da du har fjernvarme så kan du selvfølgelig slukke for denne, men skal stadig betale en årlig tilslutningsafgift.... nok tæt på halvdelen. Og vælger du at få en luft/vand til en udgift på 50.000 så kan du ikke få afgiftsfritagelse for strømmen så jeg tænker at din månednlige udgift vil blive tæt på fordoblet.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis